Njunis i Dividalen, Satans hjelperes hjemsted. (30.07.2020)

Written by MetteH (Mette Haugrud) GSM

Ascents Njunis (1,717m) 30.07.2020

Siste topp på årets sommerferie i nord! Njunis i Målselv, 1717 moh, viste seg å være noe av det mest ekstreme jeg noengang har opplevd, når det kommer til myggen. Startet ved parkeringen i Dividalen, og begynte marsjen innover på fin sti. Gikk over noen flotte bruer som var laget for å krysse stupet ned til elva.

Så var det rett inn i bushen! Høyt gress over en myr, og der kom myggene med full styrke!
Dette var så intens at jeg fikk helt klaustrofobi, og fullstendig panikk. Myggen tok alt jeg hadde av krefter, og jeg var utslitt etter 30 minutter på tur, noe jeg da såg svart på, siden dette var en langtur på rundt 9-10 timer.
Heldigvis gikk jeg med min samboer, som pusha meg til det aller siste jeg hadde, og vi kom oss over tregrensa i håp om litt fred. Men neida, vi måtte tråkke på til 1100 meters høyde før vi i det hele tatt fikk fred så det var mulig å fylle på med litt energi. For reservetanken min var helt tom!

Men så fort jeg fikk i meg litt mat, drikke og sjokolade, så var jeg klar for å nå toppen. Når jeg hadde ballet meg gjennom et forferdelig helvette av mygg, så skulle jeg hvertfall komme meg på toppen!
Og det klarte jeg!

Fikk en nydelig solnedgang på toppen! Magisk utsikt!

Myggen var heldigvis betydelig bedre på nedturen.
Turen tok 10 timer og 45 minutter, 27 km tur/retur.