Hemsedal-ferie: Røgjin m/Luna, Frida & Grete (31.07.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Røgjin parkering (1,036m)
Endpoint Røgjin parkering (1,036m)
Ascents Røgjin (1,370m) 31.07.2020 15:11
Røgjin sør (1,367m) 31.07.2020 15:30
Visits of other PBEs Holdeskarveien (650m) 31.07.2020 13:50
Røgjin normalvei 31.07.2020 14:07
Røgjin parkering (1,036m) 31.07.2020 14:07

Røgjin lå øverst på lista over turmål den uka vi var på ferie i Hemsedal. Den var veldig nærme leiligheten vi bodde i ved Hemsedal Skisenter, og det skulle være god sti til topps. Dette var en topp jeg anså ville være en flott familietur i fint vær. Og det var det denne fredagen, som var siste hele dag av ferieuka vår her i Hemsedal.

Julie ble igjen i leiligheten mens vi tre andre tok med oss Luna og kjørte bomveien til Røgjin parkering ved Hollestølen. Der var det heldigvis plass til en bil til, men så var den parkeringen rimelig full. Ikke uventet var det tydeligvis mye folk i fjellet når været var så flott som det var nå.

Fra parkeringen fulgte vi grusveien oppover mot en hytte, og så tok stien av til venstre like før hytta. Derfra vandret vi på god og tydelig sti til toppen av Røgjin (1370). Underveis møtte vi stadig folk på vei ned, mens andre hadde tatt en rast langs stien. Folk virkelig storkoste seg i fjellet i dag. Mine antagelser om at dette var en fin familietur stemte visst. Her var det mange barn og voksne i de fleste aldersgrupper ute og gikk.

På grusveien helt i starten på turen.
Litt igjen til vi er over tregrensa.
Frida og Luna på stien opp til Røgjin (1370). Utsikt østover. Man skimter Hemsedal sentrum helt nederst i dalen midt i bildet.
En liten drikkepause på Luna i et tjern på drøyt 1300 meters høyde.

Ved toppen av Røgjin (1370) satt det et par familier og slappet av, men på selve toppunktet var det ledig plass da vi ankom. Nydelig utsikt som ventet, og i det varme været ble vi sittende her en liten stund.

På toppen av Røgjin (1370).
En perfekt sommerdag på toppen av Røgjin (1370).
Utsikt mot nord/nordøst fra toppen av Røgjin (1370).
Utsikt ned mot Hemsedal sentrum fra Røgjin.

Da vi skulle gå ned igjen tok vi en sving bortom sørtoppen (1367). Underveis dit gikk vi på en flokk med ryper. Det var rypemor med flere avkom som spratt rundt på steinene.

Rypemor noe til venstre i bildet, med 3 unger litt til høyre for henne.

De siste par meterne opp på Røgjin Sør (1367) var det en kort rygg, og her føltes det nesten litt luftig. Fra sørtoppen så vi godt ned mot parkeringsplassen hvor bilen vår stod. Dette var en flott topp det også, og ikke minst mer luftig enn hovedtoppen.

Luna og jeg på Røgjin Sør (1367). Parkeringen er litt til høyre for min blå jakke, langs veien på hitsiden av vannet.
Frida og Luna på Røgjin Sør (1367). Bak og noe til høyre for Frida ses toppvarden på Røgjin (1370).

Etter den lille stoppen på Røgjin Sør (1367) tok vi oss ned mot stien igjen, og fulgte deretter samme rute ned til bilen. Nå under nedstigningen var det også noen som var på vei opp, men det hadde blitt et par ledige plasser på parkeringen da vi nådde denne.

Fra nedstigningen. Utsikt mot sørvest.

Under kjøreturen ned igjen til Hemsedal Skisenter så vi at det var minst et utgangspunkt til for turen til Røgjin. Like vest for Flogastølen var det også en sti som gikk oppover mot toppen, og denne stien møtte den vi hadde gått et stykke oppe i lia. På kartet ser det foreløpig ikke ut til at denne stien er inntegnet.