Tråvassåsen og ferdig med Bamble (31.07.2020)

Written by Bamse (Gunnar W. Nilsson) GSM

Ascents Tråvassåsen (240m) 31.07.2020 12:07

Jeg kjørte til Dørdal og parkerte på en stor parkeringsplass rett før E18 brua. Fulgte veien slakt oppover til Gongegården. Her er det satt opp skilt at det ikke er tillatt å passere veien som går gjennom gårdstunet. Alternativet er å en kilometer tilbake og så følge den blåmerka stien oppover (den jeg tok ned). Heldigvis var det ikke noen gretten eier med illsint schäfer der. Så ganske så ubebodd ut. Fulgte så veien videre oppover og tok av til høyre og opp gjennom skaret. Delvis sti i begynnelsen som gikk over til krattete og vått og myrete terreng. Det anbefales å være forsiktig da myra var bunnløs enkelte steder. Prøvde med staven uten å finne fast bunn. Tok av bratt opp på toppen av fjellet hvor det var bushing i blåbærlyng. Kom først til en topp med flott utsikt i alle retninger. Så fint havet herfra. Sjekket GPS og så at jeg var på feik topp. Rødnålstoppen lå ca 100 meter lenger nordøst. Gikk så dit, men her var det ikke noe utsikt og ganske så kjedelig topp. Fant et greit spor ned fra toppen hvor jeg fulgte sti/dyretråkk ned til myra og videre. Fra myra gikk jeg feil vestover et godt stykke før jeg oppdaget det. Dreide så sørøver og hadde flaks da jeg traff et hogstfelt etter bare ca hundre meter. Så herfra var det bare å følge skogsveien helt ned til veien. Gikk veien nedover til skiltet ingen passering og blåmerket sti til høyre. Jeg ville prøve denne stien. Denne stien var ikke noe særlig , mye høyt gress, vått og steinete enkelte plasser. Men kom meg endelig ned på veien igjen og til parkeringen.
Konklusjon:
Jeg vil anbefale å gå skogshogstveien, da denne går helt opp til der omtrent bekken starter.
Følg bare veien til et stort hogstfelt der hvor bred traktorvei går oppover.

Her parkerte jeg.
Første toppen jeg var på.
Utsikt mot sør med havet i bakgrunnen.
Utsikt motnord.
Rødnålstoppen.
Litt utsikt.
Noe krattete på vei ned.
Her er skogsveien jeg tilfeldig fant på nedturen.
...som ender nede ved veien.
Blåmerket sti inn til høyre.
Privat fareskilt.
Grei sti oppover i begynnelsen.
men det meste av stien var delvis gjengrodd som dette.
her kom jeg omsider fram på veien. Privat fareskilt er plassert langt oppe rett før Grongegården.