Higravtinden, toppen av Lofoten (30.07.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Higravtinden (1,146m) 30.07.2020 10:30
Higravtinden Fortoppen (1,144m) 30.07.2020 10:30
Visits of other PBEs Higravtindan p-plass (30m) 30.07.2020 10:30

Etter å ha møtt Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) og Natasha tilfeldig på toppen av Hermannsdalstinden et par dager tidligere ble det klart at vi hadde mange av de samme toppene på ”planen” de neste dagene, og dermed planla vi en tur til Higravtinden sammen.

Vi møttes på parkeringa rundt 10. Hadde lest om en snørenne mot toppen og dermed ble stegjern og isøks med i sekken. I tillegg til oss tre var noen bekjente av Endre også gira, totalt var turfølget på 6 denne dagen. Snakk om max uttelling sosialt for en som reiser på ferie til nord aleine!

Endre i front satte tempoet i god hastighet oppover første bratta. Ble en liten pause og vannfylling i bekken på rundt 350moh. Lenger oppe var snørenna klar for forsering. Denne var nå smeltet til to partier. Vi gikk på uten stegjern, men hadde isøksa i hånda tilfelle da snøfelta ikke hadde tatt noe sol enda i dag. Det ble litt avstander i følget da det var noe variasjon i erfaring og trygghet på snø og for å få med alle opp sparket Endre gode spor hele veien opp da han hadde støvler (jeg stilte i ”fjelljoggesko” i dag). Mellom snøpartiene og over var det et par enkel klyvepunkter som alle kom fint over. Videre var det greit mot fortoppen, noe enkel klyving, men noe løs grus.

Etter bestigning av fortoppen bar det ned i skaret hvor jeg fikk litt flashback til ura under Gygristolen en uke tidligere. Mot toppen var det et par artige klyvepunkt, noe som alltid er kjekt for å krydre opp en hvilken som helst tur.

Hele gjengen, minus undertegnede
Klyving mot fortoppen
Endre i et av klyvepunkta på vei mot hovedtoppen
Samme punkt sett fra oversiden

Vi ble på toppen rundt 1 time og 15min og virkelig nøyt utsikten. På toppen av det hele fikk vi to ”underflyvninger” av to jagerfly + ett stort fly mens vi var her oppe. Man kan si mye om motorisert ferdsel i fjellet, men i dag var jagerfly veldig ålreit!

Toppunktet
Hamarøysskaftet sett fra toppen (den spisse i midten), fikk heldigvis besteget denne kule toppen et par dager senere.

Retur samme vei som opp. Et av klyvepunktene rett ved snøfelta skulle vise seg å være noe mer utfordrende på vei ned, men vi fikk alle trygt ned her også. Jeg hadde gleda meg til returen på snøfelta hele turen. Her var det bare å sette utfor å nyte ”nedkjøringa” på hælene. Ble litt for gira på et tidspunkt å mista kontrollen, men fikk henta meg greit inn igjen ikke alt for lenge etterpå. Ble god venting i bunn av hvert snøfelt for å få med oss alle, men det gjorde absolutt ingenting i dag. For en dag! Jeg hadde absolutt ingenting å rekke!

Vel nede avslutta vi turen med bading i Higravfjorden. Takk for turen!

PS: Tidsforbruket på denne turen gjenspeiler absolutt ikke effektiv tid i bevegelse , her oppgir Strava 2 timer og 34 minutter. Er det en fin dag, så er det en fin dag!

Start date 30.07.2020 10:29
End date 30.07.2020 18:36

Takk for turen, kompis!

Written by Fjellsamleren 22.08.2020 19:53

Fantastiske bilder. Det gjør ekstra godt å lese en tur-rapport og se flotte bilder fra en tur en selv har vært med på. Virkelig en flott dag det her.

Sv: Takk for turen, kompis!

Written by gedded 23.08.2020 20:49

Takk, ja, det er alltid gøy! Krysser fingra for at det dukker opp noe ord på et par tre turer hos deg med tid og stund også, hehe :) Absolutt, denne dagen kommer jeg til å huske lenge!