Hattmannen (29.07.2020)

Written by marvinator (Marvin Lillehaug)

Ascents Hattmannen (748m) 29.07.2020

Startet fra parkering for Ersvika og fulgte sti til Ersvika.

Lundvatnet

Fulgte bergene innover og startet oppstigning gjennom midten av dalen, med retning litt til venstre for Ersvikvatnet. Traff mye myr, busker og kratt.

Mannhatten til høyre

Oppe på ryggen er det fin blanding av lyng og steiner som er godt å gå på.

Hattmannen sett fra mulen

Siste del kan gjøres to veier. Å gå eggen på høyre side gir jevnere stigning, og innebærer litt klyving. Dersom man vil få ura går det først litt ned, slakt opp, deretter litt bratt oppover. Men ikke så bratt at det er problematisk å gå.

Siste del av turen. Om man vil gå ura kan det være greit å krysse og gå partiet med mindre stein.

Jeg fulgte eggen på vei opp.
Fra toppen har man utsikt til Skotstindand, Småtindan, Lofotveggen, nord-Steigen, og Hamarøy.

Eggen sett fra starten
Halvveis opp eggen ser man hvor det er mulig å gå for å komme til Småtindan og Hestdalstuva
Utsikt mot Skotstindan fra Hattmannen
Utsikt mot Småtindan fra Hattmannen
Utsikt mot Hestdalstuva fra Hattmannen

Jeg gikk ura ned. Høyre side er lettere å gå siden det er mindre steinete.
Videre gikk jeg til mulen mot Skotsfjorden og fulgte ryggen ned. Det anbefales å følge ryggen helt ned til fjæra.
Ryggen er mest berg og lyng, så å gå denne veien opp vil nok mer behagelig enn å gå gjennom dalen.