Trugetur i vårsnø (10.06.2012)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Spiterstulen (1,100m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Nørdre Blåbreahøe (2,165m) 10.06.2012
Leirhøe Sør (2,110m) 10.06.2012
Steinhaugen (2,025m) 10.06.2012
Veobreatinden (2,182m) 10.06.2012

Denne gangen ble det tur søndag...noe jeg jeg vet kan gi en dårlig mandag.... Jorunn og jeg reiste avgårde kl 05.15 og satte kursen for Spiterstulen for n´te gang. Målet mitt denne dagen var den sære Steinhaugen og Nørdre Blåbreahøe...men ville gjerne bli med Jorunn på noen topper til dersom det passet. Jeg tok avgjørelsen om at truger var tingen denne dagen...og det var nok det beste alternativet denne dagen. Kl 08.10 var vi klare for avgang fra Spiterstulen. Vi møtte ikke snø før vi var kommet 4-5km fra Spiters og snøen var bløt og sørpete. Jeg har gått opp Veoskaret 4-5 ganger før og VISSTE så godt hva som ventet...og "advarte" Jorunn om dette berømte skaret. Det skulle bli tungt.

Jorunn hadde hatt ei tung økt opp slalombakken i Hafjell dagen før og merket nok denne. Hun slet for å si det sånn...og vi fikk begge føle Veoskarets mange høydemetre med truger på bløt snø.
Det var nå herlig med Real turmat og cola for mitt vedkommende da den verste kneika var passert. Været begynte litt grått....men ble fantastisk fint utover dagen. Meget varmt og vindstille. Jeg ble med Jorunn opp på Leirhøe Sør og vi vandret så over breen mot Veobreatinden og vi fikk også med oss denne. Helt snøfri rygg opp denne. Jeg hadde brukbar form denne dagen...men den skulle få seg en knekk....Vi vandret så videre med truger over Veobreen og en noe mør Jorunn var usikker på hva hun ville gjøre videre. Uansett så ville jeg ha henne med opp til foten av Austre Memurutind. Ble noen seige høydemetre opp fra breen til foten av Austre. Jorunn tok beslutningen om å ikke bli med videre....og ville hvile litt der i skaret. Jeg så med gru sørøstover mot Nørdre Blåbreahøe...fy...f....det var langt dit altså... Vel...kunne ikke gi meg nå...det var jo dit målet mitt var..Dette ville bli et slit...
Med truger i vårsnø
Et slit opp mot toppen av Veoskaret

Vel...fikk "slushet" meg ned fra ryggen mot Steinhaugen (2025 moh) og dette må vel være en av de særeste toppene på lista over 2000m topper. Jeg satte så kursen den lange veien videre med truger til Nørdre Blåbreahøe. Det var varmt og jeg svettet som en gris...begynte å få lite drikke. Da jeg endelig sto på Nørdre Blåbreahøe etter snaut 8 timer og skuet tilbake til skaret ved Austre Memurutind....ble jeg nesten satt ut...det var en lang vei hjem nå altså.....Men...det var nå bare å tråkke til...Gruet meg forferdelig på stigningen opp i skaret...

Jeg brukte 2,5 timer fra jeg forlot Jorunn til jeg var tilbake i skaret under Austre. Måtte ha meg ei brødskive...men den vokste formelig i munnen min...Den siste skvett av væske ble tatt og jeg hadde nå drukket 2,5 liter Maxim energidrikk...pluss en halvliter cola. Måtte ha mer...og det fikk jeg ikke før jeg kom ned i Veoskaret. Jorunn ventet på meg ved foten av Veobreatinden. Jorunn hadde hvilt godt,- og nå var det var hun som hadde mest energi. Før hun forlot skaret under Austre Memurutind, så hadde hun hvilt litt og gått opp på denne flotte toppen. Jeg fantaserte om en iskald Aass øl der jeg svettet over breen mot Jorunn. Nede i Veoskaret fikk vi endelig tak i friskt kaldt fjellvann...herlig!! Jeg fikk tilbake litt av energien og vi kom oss ned skaret med aking og ved bruk av trugene. Vi fulgte så nær elveleiet på høyre side nedover...på truger. Benyttet den snøen som var. Dette var en det mest slitsomme turene jeg har hatt og Jorunn påsto at hun aldri hadde følt seg så sliten noengang. Bruken av trugene var litt uvant for beina og jeg merket litt smerte i hoftene pga den litt brede gangen...
Dette var likevel enn fantastisk flott tur...litt deilig å slite litt også...kjenne hva kroppen klarer.
Jeg takker Jorunn for en flott tur og trivelig og sprek turkamerat!

Start date 10.06.2012 08:06
End date 10.06.2012 20:25

Du jobber deg sakte

Written by mortenh 12.06.2012 20:37

Du jobber deg sakt men sikkert mot målet du Jørn. Litt innloggingsproblemer i ny og ne, men ellers ingenting som stopper denna karen fra å plinge 375 stk. store, små og tidvis veldig små 2k topper.

Du bare fyk på når du får sjansen du, men får jeg sjansen hadde det vært artig å bli med deg på siste-turen din. Er ikke mange slike sisteturer (utenom min egen) jeg har fått vært med på. Kun Sondre sin, men synes slike er trivelige. Et lite snev mer høytidelig enn de andre hundre og x-turene.

Den turen du hadde her for øvrig: Hatten av for innsatsen, men må si at jeg er sjeleglad for at jeg ikke var med. Ikke liker jeg truger og selv bortsett fra trugene virket det som en noe sær tur.

Men hvofor avla du ikke erverdige Austre Memurutinden et besøk når du var så nære :)

Sv: Du jobber deg sakte

Written by Atomsilda 12.06.2012 20:54

Takk for det Morten. Jeg får nå håpe at jeg klarer alle de 21 toppene jeg har igjen...men der er mest tøffe turer igjen...særdeles tøffe etter min smak ;) Har regnet ut at det er 6 turer igjen...dersom planen klaffer :) Bør ha mye høytrykk i sommer og velvillige klatrekompiser.... Hadde egentlig tenkt meg opp på Austre Memurutinden, men knapp tid....ikke drikke....sliten...og Jorunn som ventet ved foten av Veobreatinden. Hadde vært kjempefint om du ble med på siste toppen!!! (Hvis jeg klarer det....)

Slitetur

Written by Øyvindbr 12.06.2012 18:52

Hadde glatt kalt dette for et eller annet med slitetur. :) Hørtes helt for jævlig ut med brødskiva som vokste i munnen din. Den tørsten er det vel ingen tinderanglere som har sluppet unna.

Sv: Slitetur

Written by Atomsilda 12.06.2012 19:23

Nei Øyvind...du vet jo litt om hvordan dette føles...har jeg lest mange ganger;)