Befjell - Høyest i Froland (27.07.2020)

Written by ihauglid (Ivar Hauglid)

Ascents Befjell (658m) 27.07.2020
Visits of other PBEs Eptevandsdammen parkering (333m) 27.07.2020

Kjørte så langt vi kom innover i Froland. Betalte 50,- i bompenger og kjørte hele veien opp til demningen hvor vi parkerte for natten. Neste morgen kom vår lokale guide Egil og vi begynte å gå. Vi fulgte ruta som vi fant på ut.no men det gjorde ikke saken helt problemfri. Turen begynner med å følge veien nedover til Lomsvatnet på 317 moh, men veien slutter så brått i en rekke bikuber. Herfra var det å gå litt hvor vi trodde var riktig vei. Fant ingen sti resten av turen. Ganske så bratt oppover fjellsiden og det hadde regnet noe som gjorde at det var glatt på berget. På toppen var det god vind. Spiste mat på vei ned igjen når vi kom i skogen. Gikk via Børufsknuten på 575. Opp dit var den også litt klatring. Veien ned gikk over en god del myr hvor vi til slutt ga opp å holde oss tørre. Turen tok ca 6 timer og ble avsluttet med en velfortjent og forfriskende dukkert i Eptevann. Fin tur.