Søla (29.07.2020)

Characteristic Trip by foot
Ascents Søla (432m) 29.07.2020 12:13
Søla Nordvest (401m) 29.07.2020 13:15

Fra teltplassen vår på Sørnes har vi Søla som nærmeste nabo i vest. Den ligger og frister i finværet. Vi får tips om en lokal båtfører på Sundsvoll, litt lenger nord på Vega. Og etter en kort telefonsamtale til ham er vi snart på tur ut til Søla. Han slipper oss av på brygga ved Søla gård og vi avtaler å bli hentet om 5 timer.

Turen til toppen av øya går først gjennom storsteinet ur/blokkmark; videre opp ei bratt renne til ca. 300 moh. Herfra ut på vestryggen som følges til topps. Morsom tur med fantastisk utsikt hele veien. Anbefales!

Turid sine bilder fra Søla

Søla dukker opp.
Starter fra gården med samme navn som øya og vi går opp skaret som ses rett over uthustaket. Visstnok eneste adkomst til topps uten klatring (tror ikke det stemmer).
I starten er det grov blokkmark og ikke like lett å finne den beste ruta.
Vel oppe renna!
Snart på toppen.
Helt på toppen av Søla, 432 moh.
Utsikt til teltplassen vår på Vega med Røsstinden i bakgrunnen og Trollvasstinden til høyre.
Brun korallav på toppvarden.
Gården Søla fra nordvesttoppen.