Kjapp tur over Knutshøe (27.07.2020)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Vargebakken parkeringslomme (1,112m)
Endpoint Vargebakken parkeringslomme (1,100m)
Ascents Knutshøe (1,517m) 27.07.2020
Knutshøe SØ1 (1,477m) 27.07.2020
Knutshøe SØ2 (1,465m) 27.07.2020
Visits of other PBEs Knutshøe Nedre klyvepunkt (1,175m) 27.07.2020
Varga bru (1,068m) 27.07.2020
Vargebakken parkering (1,105m) 27.07.2020

Etter 3 uker med ryggplager var det endelig på tide å forsøke seg på en tur igjen. Tenkte å begynne litt forsiktig og da passet det fint å ta en familietur med kone og hund. Har egentlig ikke hatt Knutshøe på noen bucketliste da den er litt for kommersiell, men har lest mange fine rapporter derfra og ikke minst sett mange flotte bilder, så da synes jeg likevel at vi kunne prøve den.

Vi var tidlig nok og såpass heldige at vi fikk den siste ledige parkeringsplassen på Vargebakken. Etter et forferdelig regnvær et helt døgn var det endelig blitt litt opphold. Da vi begynte å gå var det sol og klarvær, og kun Besshøe var borte i skyer. Alt regnet i det siste hadde gjort terrenget veldig vått. Bekker og elver var ganske strie, og stiene var stedvis blitt til små bekker. Ved det første klyvepartiet var det likedan, og det rant vann nedover fjellet der. Derfor ble det litt mer utfordrene, og for første gang fikk vi oppleve at Kimi, hunden vår som så absolutt er en fjellvant hund, ikke hadde spesielt lyst til å klyve. Kimi er ikke en liten hund heller, så det ville ikke bli noen enkel oppgave å dytte han oppover det glatte fjellet.

Vi ble derfor først enige om å snu og gå en annen tur, men kona oppfordret meg til å ta turen opp og over toppene alene, så kunne heller hun ta med seg Kimi innover Leirungsdalen med litt bading og lek for deretter å møte meg på tilbaketuren.

Slik ble det og da ble det heller ingen rolig tur for meg. Jeg tok meg tid til å nyte den fine utsikten og den fine turen over toppene og fjellryggen, men på tilbaketuren i Leirungsdalen var det så mye mygg at det ble om å gjøre å komme raskest mulig tilbake.. Hele turen ble gjort unna på 3 timer, noe som ikke nødvendigvis var så bra for ryggen. Kona og Kimi hadde også returnert til bilen, også på grunn av mygg, og hadde kun ventet en drøy halvtime.

Hun hadde dessuten snakket med noen som visste om en sti det gikk an å gå for å omgå det første klyvepartiet. Det var nytt for meg, men da vet vi det til eventuell neste gang.