Hjørundfjordegga (25.07.2020)

Søraust for Elsantindane (1,175m) 25.07.2020
Saksa (1,073m) 25.07.2020
Sør for Saksa (1,045m) 25.07.2020

Tur med fam Bruseth til Saksa(hovedtoppen). Nok en dag med flott vær på Sunnmøre. Vi tok en lengre lunchpause på hovedtoppen. Her var det mulig å holde 1-metersregelen iallefall. De voksne syns utsikta var bra, mens de yngre mente det ikke var så mye å bry seg om. Fjell, fjord og snø såg de hver dag uansett. Etter å ha fulgt gjengen tilbake over klyvepunkta til Søre Saksa jogga Martin og jeg over Hjørundfjordegga. Fint terreng over Breidfonnhornet og litt småklyving mot Elsandtindane. Hadde ikke studert kartet og oppe på eggen såg det ut som høyeste punkt låg vest for vippesteinen. Helt dit kom vi ikke uten tau så vi returnerte i den tro at toppen var ubesteget. Positivt å konstatere det motsatte i ettertid. Ned igjen mot Nordkopen var det fortsatt mye snø og vi jogga nesten 900 hm på snø ned igjen. Brukte bare 50 minutter fra Elsandtind ned til Urke camping.

Signe snart på Saksa
Fornøyde unger ser ned på den lette sørtoppen
Mot Breifonnhornet
Elsandtind
Bratt på eggen mot vippesteinen