Kyrkja, Langvasshøe og Visbretind på samme tur (25.07.2020)  6

Written by kapl (Kamilla)

Start point Troget (vann under Kyrkja) (1,450m)
Endpoint Troget (vann under Kyrkja) (1,450m)
Ascents Kyrkja (2,032m) 25.07.2020
Langvasshøe (2,030m) 25.07.2020
Visbreatinden (2,234m) 25.07.2020
Kyrkjeoksle (1,843m) 25.07.2020 09:00
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 25.07.2020 09:00

Dagen for min(e) første 2000-meter(e)!!

Vi starter med stive lår før pga Lomseggen dagen før. Kanskje ikke så smart? Men fint var det. Det er strålende sol, og deilig tur-temp ute. Vi begynner å gå rett før klokken slår 09.00.

Det tok lang tid opp snøfeltet til ryggen av Kyrkja med stive ben (inkl lang dopause). Prøvde å starte rolig for å ikke få syre i beina med én gang. Ved starten av ryggen til Kyrkja begynner spenningen. Fin tur med litt klyving opp til toppen. Det er noe bratt på sidene, men jeg ser bare rett inn i veggen, vil komme meg opp! Nydelig utsikt og vær på toppen, og feiring av min første 2000-meter topp (i Norge)!!

Toppen av Kyrkja, min første 2000-meter

Ned igjen samme vei, til rundt 1700 moh, før vi svinger over til Langsvasshøe og Visbreatinden. På nedfarten har vi utsikt mot de neste toppene hele veien. Visbreatinden ser jo helt vill ut! Skal vi virkelig opp der?

Veien til Langvasshøe føltes bra og gratis, ettersom vi uansett må forbi denne for å nå Visbreatind. Pause på toppen av Langvasshøe med kjeks og siste flaska med iste. Dagens 2000-meter nr 2! Vi blir premiert med god utsikt til flere reinsdyr-flokker. Pausen er kort, vi drar videre. Og nå begynner beina å bli bedre!

Det er lang klyving i løs ur opp mot Visbreatind. Det er tungt og litt skummelt når beina begynner å bli slitne. Vi nærmer oss 5 timer på klokka, og har lyst å komme på topp. Vi når toppen etter 4 timer og 56 min. På toppen er været helt fantastisk, og utsikten ikke minst. Det er bratt ned! Vi spiser noen brødskiver og drikker godt med vann, før vi legger oss ned på ryggen og slapper av (sovner nesten) i solsteken i 1 time.

Slapper av på toppen av Visbreatind

Nedover vurderer vi å følge ryggen mot nordvest, men jeg syntes det var for bratt. Vi følger samme veien ned, men skrår tidlig ned mot Kyrkjetjønne. På vei ned finner vi flere snøfelt vi kan skli ned på, og nedfarten går som en lek!

Vi jobber oss rundt vannet på sørvest siden. Her har ingen gått før oss denne dagen, og vi var noe usikre på om det var trygt. Etter å ha sett flere ferske reinsdyr spor, anser vi det som trygt (de er jo tyngre enn oss). Vi prøver å raske oss forbi de verste steinsprut-utsatte områdene, før vi runder opp mot teltplassen. Her ligger reinsdyrene på rekke og rad :)

Mine første 2000-metertopper, jeg er veldig fornøyd! Kyrkja var viktigst, men det var godt å få med de to andre også. Vi avslutter turen med å dra liggeunderlagene ut fra teltet, og slappe av i sola - før 3 retters middag venter på Leirvassbu.

OK teltplass, med finfin utsikt og deilig vær