Hemsedal-ferie: Storhovda m/Julie & Luna (27.07.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Gravset parkering (840m)
Endpoint Gravset parkering (840m)
Ascents Storhovda (1,075m) 27.07.2020 12:41
Visits of other PBEs Gravset parkering sommer (840m) 27.07.2020 12:07

Mens Frida og Grete var på ridetur oppå fjellet ved Lykkja, dro Julie og jeg på en liten fjelltur med hunden vår Luna. Vi kjørte litt tilbake mot Hemsedal og satte igjen bilen på Gravset parkering. Der sto det noen biler parkert, men det var plass til mange flere.

Vi rusler avgårde fra Gravset parkering.

Denne mandagen var en slags mellomdag sånn værmessig. Dagen i forveien hadde det regnet mesteparten av tiden, og så var det meldt mye regn neste dag (tirsdag). Vi hadde egentlig litt flaks med at det i hvert fall var oppholdsvær i dag, da rideturen ved Lykkja for to personer var booket flere uker i forveien.

Fra parkeringen vandret vi først på veien bort til setra Gravset. Ved porten til setra fortsatte vi på sti som tok av oppover like til venstre for porten.

Setra Gravset. Stien tok av til venstre for porten.

Stien oppover mot toppen var tydelig, og fin å gå i. Bare noen få plasser hvor det var litt sølete etter gårsdagens regnvær. Vi møtte flere grupper med mennesker både under oppstigningen, og på turen ned. Tydeligvis en ganske populær topptur dette.

På toppen var det fin utsikt i flere retninger. Det var bare mot sør at utsikten ble hindret av trær. Siden det var en del trafikk på høyeste punkt, og ganske mye sauebæsj rundt omkring i gresset ved toppunktet, slo vi oss ned på fjellet noen meter vest for toppen. Storhovda (1075) har en svært bratt nordside, og det var flott å sitte ut mot kanten her å nyte utsikten. Både Julie og jeg syntes Skogshorn (1728) så imponerende ut herfra. Vi hadde god tid med tanke på når vi skulle hente de to som var på ridetur, og ble sittende en stund her. Været var svært behagelig, med tilnærmet vindstille og grei temperatur. Litt sol hadde selvfølgelig ikke gjort noe, men det fikk vi i hvert fall litt av under nedstigningen.

Julie og Luna på Storhovda (1075). Utsikt vestover.
Vi slapper av noen meter vest for toppunktet på Storhovda (1075). Bildet tatt vestover.
På Storhovda. Fjellet bak til venstre er Skogshorn (1728). Innsjøen nedenfor er Helsingvatnet.
Fra Storhovda (1075) er det glimrende utsikt mot de høyere fjellene i nord. Skogshorn (1728) er til høyre.

Da det gjenstod en snau time til Frida og Gretes ridetur skulle være ferdig, måtte vi starte på returen. Og da gikk vi samme vei som vi hadde fulgt til toppen. Skydekket ble noe lettere nå, og vi fikk litt solgløtt da vi vandret nedover lia mot Gravset.

Luna og Julie har begynt på returen. Her ser vi østover. Innsjøen nede til venstre er Helsingvatnet, og det lengre bak er Storevatnet.
På stien nedover mot Gravset. Frodig og grønt langs stien her.

Vi kjørte tilbake til gården på Lykkja, og var der et kvarter før gruppen som hadde vært på ridetur kom i sakte fart ned fra fjellet.