Reinebringen (27.07.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Reinebringen (448m) 27.07.2020
Reinekallen (666m) 27.07.2020

Etter å ha blitt skyssa inn til Reine med båt fra Forsfjorden etter en meget vellykket tur til Hermannsdalstinden, første møte med Lofoten i går endte jeg på Reinebringen i dag. Var først litt usikker på om jeg skulle opp hitt med tanke på mye folk, men siden jeg var relativt tidlige i gang med dagen og det fremdeles var plass på hovedparkeringa regnet jeg med lite folk. Glemte bort frokosten, men fikk i meg en liten håndfull nøtter som lå i sekken.

Første del bestod av trasking sørover langs E10 før jeg tok av opp trappene. Brukte litt over 20 minutter opp her, og begrenset med folk enn så lenge. Flotte greier! Jeg fortsatte vestover langs eggen, ett enkelt klyvepunkt opp til fortoppen før man går mer nordover. Her var det et klyvepunkt på et par meter med veldig gode tak for å komme nedi sadelen opp til Reinekallen. Oppe på Reinekallen ble det et par nøtter, litt nyting og litt bilder før jeg snudde samme vei. Hadde begynt å fylle seg litt mer opp med folk, men ingen hadde fortsatt langs eggen, så muligens denne vanligvis er relativt folketom? Fra sadelen ved trappeslutt tok jeg også en rask avstikker til den grønne nåla her på peakbook. Her var det også overraskende helt folketomt, mens det begynte å koke greit i trappa og på det vanligste utsiktspunktet. Nyting og bilder en god periode her også. Det ble etter hvert på tide å starte returen, og det ble litt køtendenser på vei ned, men jeg fikk smygd meg greit forbi stort sett.

Knall utsikt hele veien, ikke rart dette har blitt den turistmagneten det har blitt. Anbefaler å ta turen ut og opp til Reinekallen når man først er her oppe.

Begynt på eggen vestover, her et tilbakeblikk
Veien videre
Utsikten rett nord for Reinekallen. Reinebringen sees mot høyre
Utsikten fra den grønne nåla med varden