Hermannsdalstinden, første møte med Lofoten (26.07.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Hermannsdalstinden (1,029m) 26.07.2020 15:50
Tennestinden Sørvest (448m) 26.07.2020 15:50
Visits of other PBEs Forsfjorden hurtigbåtkai (1m) 26.07.2020 15:50
Reine hurtigbåtkai (1m) 26.07.2020 15:50

Det var meldt finvær nordpå og med 3 uker igjen av ferien var valget ganske enkelt, her var det bare å banke oppover, mer rolig kunne jeg ta det på hjemveien. Kom litt sent avgårde fra Østlandet første dagen og endte opp i Oppdal første natta. Neste dag var det god flyt og jeg fikk forflytta meg til fergekaia i Bodø hvor jeg fikk plass på neste ferge over til Moskenes som gikk 22.30 eller 23.30. Dro med meg ei pute opp i salongen og fikk 2 timer på øyet liggende på en toseter med en 90 grader knekk i hofta/overkropp. Tror vi var framme rundt 2 på natta og herifra kjørte jeg til veis ende på E10 i Å hvor resten av natta ble tatt baki bilen.

Våknet opp til overskyet vær, men værmeldinga kunne melde om at dette skulle lette i løpet av dagen. Planen i dag var Hermannsdalstinden. Hadde en liten kjenning i achillesen og var litt bekymret for hvordan denne skulle påvirke ferien, men hadde valgt å ta sjansen og holde på til det eventuelt sa stopp. For å prøve å få med meg mest mulig her oppe valgte jeg å gå for alternativet med ferge inn Forsfjorden for å korte ned turen mest mulig. Dette skulle vise seg å bli et litt større prosjekt enn jeg hadde håpa på. Det var lang kø og jeg fikk ikke plass på den tenkte ferga, dermed røk tur/retur-planen på en dag. Jeg møtte opp i god tid noen gode timer senere og etter litt frem og tilbake fikk jeg beskjed om at de kunne kjøre meg inn og vi avtalte henting tidlig neste dag. Jeg småjogga opp i bilen og fikk dratt med meg sovepose, liggeunderlag og et halvt brød på et par minutter. Nå kunne turen endelig starte.

Utsikten til Reinebringen fra Reine-sentrum

Jeg ble sluppet av som eneste på kraftverket innerst i fjorden klokka 15.50. Fikk lagt fra meg overnattingsutstyret og pakka litt om før jeg fortsatte på stien opp dalsida (denne starter på sørvest-siden av bygget). Stien var enkel å følge oppover og på ett punkt var det også en stige i en kjetting for å gjøre et parti litt enklere. Det hadde regnet i natt så stien var ganske våt enkelte steder. Utsikta var det ingenting å si på og den ble bare bedre og bedre for hver høydemeter.

Utsikt over Forsfjorden og Tennesvatnet

Oppe ved Tennestinden Sørvest kom jeg i prat med ett par som hadde gått for Munkebu-ruta, her gikk praten lett og det endte med at vi gikk resten av turen sammen. Var lagt ut kjetting på det bratteste partiet opp sørsiden av Litleforsvatnet, er nok bra sleipt her under våte forhold. Mot toppen hadde vi gradvis fått mer vind, men i det vi kom over på nordsiden ble denne helt borte, snakk om forhold og for en utsikt! Her lar jeg bildene tale for seg selv!

Hovedmålet og ruta opp i sikte
Tilbakeblikk på det smaleste partiet
Over det smaleste og mot siste motbakke til toppen
Liten rast før siste del

Vi var oppe på toppen en god stund, og etter hvert kom det to andre opp. Jeg syntes jeg dro kjensel på en av de fra diverse turrapporter her på peakbook og spurte ”Heter du Endre?” (Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen)). Det var fulltreffer og vi pratet en liten stund om planene videre utover uka og vi fikk også løst planlagt en tur ett par dager senere. Peakbook har sine fordeler, hehe!

Endre og Natasha på vei ned

Samme vei tilbake ned til kaia. Her ble natta tatt på betongen. Litt bråk fra kraftverket, men ikke nok til at jeg gadd å leite frem øreproppene. Neste morgen ble jeg vekket av alarmen og jeg begynte på nedpakk for å være klar til ferga skulle komme rundt halv 8. Rakk å vente rundt 10 minutter før jeg var på vei tilbake til Reine. For en tur og for en start på ferien her oppe i nord! Var litt usikker på hva jeg skulle gjøre i dag, men da det fremdeles var relativt tidlig og det fremdeles var god plass på parkeringsplassen til Reinebringen (og dermed lite folk) ble dette planen.