Storen via Andrews renne - i strålende vær (24.07.2020)  6

Written by jensbar (Jens Barland)

Start point Turtagrø parkering (890m)
Endpoint Turtagrø parkering (2,405m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Store Skagastølstinden (2,405m) 24.07.2020
Visits of other PBEs Andrews renne - klatrerute (2,250m) 24.07.2020
Skagastølsbu (1,758m) 24.07.2020
Turtagrø - Hytta på Bandet - tursti (885m) 24.07.2020
Turtagrø parkering (881m) 24.07.2020
Andrews renne (2,320m) 24.07.2020 05:10

Storen har vært det store målet i flere år. For å sikre oss god tur, lot vi værmeldingen bestemme turdato. Det ga gevinst.

Vi gikk fra Turtagrø ved soloppgang, hadde sol og strålende vær hele dagen og på toppen, og kom tilbake ved solnedgang. Veldig fornøyde. Veldig slitne.

På toppen av Storen! Belønning etter flere års trening og drømming.

SE VIDEO med 360 graders utsikt fra Storen: https://www.youtube.com/watch?v=OnY2eOzn8hs

Storen er storheten blant fjellfolket. Den var min drøm også. Mye trening og fjellturer var forberedelser til å kunne ta en slik topptur. Tre år tidligere hadde jeg vært på Skagastølsryggen, inkludert gjennom V-skaret, og fått et inntrykk av hvordan nærkontakt med Storen er. Jeg gledet meg lenge til å få til denne turen, men skal innrømme at jeg gruet meg den siste uka da aller planer var spikret.

To av oss - ved avmarsj fra Turtagrø ved soloppgang. Tellef til høyre, jeg til venstre.

Det er en lang og strabasiøs tur. Guider vi leste beskrev 12-15 timer tur/retur fra Turtagrø for godt øvde klatrere. Vi startet ved soloppgang for å ha så god tid som mulig. Vi kom tilbake 16,5 timer senere, akkurat ved solnedgang. Vi hadde hodelykter i sekkene i tilfelle turen skulle ende i mørket. Det hadde vår turleder Eivind erfart tidligere.

I fint driv innover Skagastølsdalen. Storen rager øverst og innerst.

Det er en del kilometer innover dalen, og den går i flere markerte hyller innover. Da blir det noen bratte passasjer avvekslet med slake partier.

Tellef klyver inn på Skagastølsbandet, rett før Skagastølsbu. Isøks kan være nyttig ved flere bratte snøpartier, og også stegjern kan komme til nytte allerede her. Tellef skal ha takk fordi han hjalp til å bære mange kilo klatreutstyr for oss inn til Bandet.

Denne sommeren var det mye snø i fjellet, selv i slutten av juli. Vi passerte flere snøpartier. Det er bra fordi det er lettere å gå i god snø enn i steinur. Men noen snøpartier var ganske bratte. Derfor var det påkrevet med isøks som sikring, slik at man kan bremse i tilfelle fall. Hadde snøen vært hardere, hadde vi også tatt på stegjern enkelte steder allerede før Bandet.

Storen - med hytta på Bandet, Skagastølsbu, i forgrunnen.

Man ser Storen hele veien under innmasjern. Men når man står på Bandet, ved nødhytta Skagastølsbu, blir det virkelig synlig hvilke dimensjoner dette er. Man ser rett opp til toppen som ruver enda 650 meter høyere opp enn Bandet.

Skagastølsbu er nødbu i DNTs hyttenettverk. Den er nylig oppgradert slik at den er i god stand. Det er ikke et overnattingssted. Men den står ulåst, har ovn (ikke ved), et bord og to benker.

Det var et par lange snøpartier oppover som gjorde turen enklere. Stegjern anbefales, og isøks er nødvendig for sikring her, det er bratt ned.

Fra Bandet fulgte vi et par lange snøpartier som gikk høyt opp i fjellet. De var fine å gå i, men veldig bratte. Her brukte vi både stegjern og isøks som sikring.

Storen sett fra Bandet. Vår valgte rute var å holde relativt langt til venstre, og gå inn Andrews renne helt fra der den starter.

Det er flere ruter til topps, noe man kan lese seg til her på Peakbook. Fordi Eivind, som ledet turen, var på sin femte bestigning av Storen, visste han om den enkleste vegen opp forbi det vanskeligste partiet på toppen av svaene. Derfor valgte vi å holde langt til venstre, der man på tørre fohold klyver greit usikret. Men et tynt islag der gjorde at vi valgte å sikre en kort taulengde før vi kløv usikret opp til innsteget i bunnen av Andrews renne.

Eivind Bjertnes ledet klatrelaget, og tar her en pust i bakken mens han ser ut videre rute oppover i fjellet.
Her skal jeg opp til Storen, via Andrews renne, som synes her som et mørkere skar på midten opp til toppen.
Et mer detaljert bilde som viser denne siden av Storen på nært hold. Andrews renne er synlig som et mørkt skar på midten opp mot toppen.

Andrews renne var ruta vi siktet oss inn mot. På bildet vises den som et mørkere skar i partiet opp mot toppen. Den vanlige ruta denne veien er å gå til Hjørnet, og så på skrå opp til midten av Andrews renne. Det er fordi den nederste delen av Andrews renne går for å være enda brattere enn øverste del. Men vårt rutevalg var altså å gå denne renna helt fra der den starter.

Klyving oppover i den mektige veggen opp mot Storen.
Vi sikret oss i et parti før vi nærmet oss inngangen til Andrews renne.
Klyving opp mot Storen, med utsikt over Midtmaradalstindane.
Andrews renne - slik ser det ut inni renna.

Som nevnt fulgte vi Andrews renne helt fra den starter, mens det vanlige rutevalget for Andrews renne er å gå fra Hjørnet og inn til renna. Vi møtte på våre utfordringer, først og fremst i form av en del snø og is. Noen steder ble det vanskelig å få gode tak, og enkelte steder ble det også langt mellom sikringene.

Eivind sikrer oppover i Andrews renne. Bildet er tatt fra den standplassen man kommer til hvis man går fra rett under Hjørnet og bort til Andrews renne.
På vei opp Andrews renne - den tøffeste klatringen jeg har vært med på. Noe snø og is i renna skapte utfordringer.

Vi brukte en taulengde med sikring før renna begynte, og tre taulengder opp gjennom Andrews renne.

Eivind på toppen av Andrews renne, rett under Storens topp.
Puh! Jeg kan puste ut etter å ha kommet opp Andrews renne. Kort vei igjen til toppen.

Når man endelig kommer opp på toppen av renna er man rett under Storens topp. Det er bare noen klyv opp.

På Storens topp! For Eivind var dette hans femte tur på denne toppen.
Aaah! Endelig. På toppen av Storen! Min første bestigning.
Utsikt østover fra Storen: Sentraltind (2348) kan skimtes i forgrunnen, mens det er Styggedalstindane (2382 og 2387) som dominerer.
Utsikt vestover fra Storen: Dyrhaugstindane og Dyrhaugsryggen fra midten og mot høyre, Ringstind med dominerende snøfelt opp mot toppen, og Midtmaradalstindane foran mot venstre.
Rett ved Storens toppunkt er det et område hvor man kan oppholde seg. Har hørt om noen som har overnattet her.

Det vil være en smakssak om man vil sikre seg eller klatre fritt fra toppunktet og ned til det flatere partiet rett ved toppen. Jeg foretrakk sikring, og fikk bruke et tau et annet klatrelag allerede hadde rigget. Min klatreleder Eivind ser ut til å kunne gå eller klatre fritt samme hvor vanskelig det ser ut.

På Storens topp, rett under toppunktet, er det også et relativt flatt område hvor det er plass til et større antall samtidig. Her ser det ut til å være mulig å overnatte, som jeg har lest at noen har gjort.

Her går man til rappellpunktet under Storens topp.

Ned fra toppen fulgte vi den vanlige ruta som starter med en rappell fra toppen og ned til Hjørnet. Her er det rigget et ferdig punkt for rappellfeste med kjetting. Så langt jeg kunne bedømme det, var dette punktet usedvanlig solid og hadde rikelig med sikringer.

Rappellen fra rett under Storens topp og ned til Hjørnet.

I bunn av rappellen klyver man videre nedover til en ny rappell som går over svaene. På vei ned hit er det ganske bratt å gå nedover, men det går stort sett greit å se hvor andre har gått. Er man sliten må man virkelig ta seg sammen og konsentrere seg nedover i dette bratte terrenget.

Endelig nede ved Skagastølsbu, hytta på Bandet, igjen. Litt mat og hvile før retur til Turtagrø. Fortsatt god sol og knallblå himmel.

Vi brukte ni timer fra Skagastølsbu til Storens topp og ned igjen. Det er nok litt mer enn normalen, men så tok vi oss også god tid med klatringen. Uansett, man kjenner timene og arbeidet i hele kroppen. Hva er da ikke bedre, i strålende vær med blå himmel, enn å ta seg en pause i solveggen på Skagastølsbu før vi skulle tilbake til Turtagrø.

Utsikt fra Bandet og nedover Skagastølsdalen. Ved det borterste vannet kan man skimte Tindehytta, og enda lenger bort veien som svinger ned mot Turtagrø.
Et blikk bakover og innover Skagastølsdalen når vi er på returen. Det lave kveldslyset gir en magisk stemning.
Skagastølsmassivet med Dyrhaugsryggen i forgrunnen, sett fra Tindevegen dagen etterpå.

Dette ble en uforglemmelig dag i fjellet, og til Storen som jevnlig har besøkt mine drømmer de siste årene. Det tar nok et par dager å få stølheten ut av kroppen igjen etter en slik tur.

Alle foto er tatt av Jens Barland og Eivind Bjertnes.

Gratulerer

Written by mortenh 28.07.2020 18:22

Gratulerer med nydelig tur Jens!

Sv: Gratulerer

Written by jensbar 05.08.2020 11:07

Takk, Morten!

Ja, dette var en minnerik tur. Og nyttige artikler på Peakbook for forberedelsene.

Så var det jo litt artig å klatre opp Andrews renne da, helt fra bunn, siden det på Peakbook står følgende: "Renna fortsetter nedover også, men det er svært bratt og ikke hensiktsmessig å klyve opp denne delen."

Nå legger jeg nye planer - kikker bl.a. på Gjendealpene.