Møysalen - kommunetopp i Sortland og Lødingen (15.07.2020)

Written by Skiglad (Astrid Kristin Ruud)

Ascents Møysalen (1,263m) 15.07.2020

Tur med Tore og Kirsti. I løpet av natten hadde Kirsti kommet fra Mosjøen. Etter en god frokost i sola kjørte vi til Ingelsfjorden parkering for start til Møysalen. Her er det T-merket sti til toppen. Fin tur innover frodige og idylliske Forkledalen. Over myrene var det lagt plank så vi gikk relativt tørskodd og raskt. Videre innover og oppover dalen på og av snøfelt, med stadig mer snø. Over høyde og ned til k stikryss ved vann 328. Deretter på snø opp til krysset / ryggen der stien fra Lokanfjorden kom opp. Her møtte vi flere folk på tur, og en større gruppe foran oss opp til toppen. Guidede turer starter fra Lokanfjorden. Etter en kort matpause fortsatte vi i raskt tempo oppover mot toppen. Morsom klyving i bratt terreng, et par plasser var det også lagt ut kjettinger der det var bratt og eksponert terreng. Fint og stabilt tråkk i snøen / på breen til toppunktet. Flott utsikt i alle retninger. Retur samme vei men vi tok en snarvei over snøfeltene, og rundet topp ved 450 moh på nord/øst-siden. Deretter på stien tilbake til parkeringen. Ute ca. 8 timer, ca. 23 km.