Bjørfarvassheia (Trekommunerstopp) + Tre topper (26.07.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Rislisetran (Bomvei Øyensskavltjønna) (205m)
Ascents Aunkrona (548m) 26.07.2020
Bjørfarvassheia (498m) 26.07.2020
Øystre Bjørfarvassheia (417m) 26.07.2020
Sandvasshøgda (389m) 26.07.2020

Ny tur i storkommunen Namsos pluss litt til. Kjørte etter fv 715 til skilt på høyre side Øyensskavltjønna. Dette er en bomvei på 7,4 km til en pris av kr 70. I dag var det en feil med sms-betalingen. Jeg fikk beskjed om at kodeordet/tjenesten ikke ble funnet. Etter fire forsøk kjørte jeg uten å betale. Jeg parkerte på enden av veien ved en naturverngrense ved Rislisetran. Jeg fulgte en merket sti som endte i utleiehytta Bjørfarvasstu som kan leies av inatur. Jeg fortsatte videre langs Bjørfarvatnet og opp til Bjørfarvassheia som ligger på grensepunktet mellom Namsos, Flatanger og Osen. Her rykket jeg opp på alle tre listene. Varde og trimnettang på toppen. Fortsatte i vakkert terreng vider til Aunkrona som ligger i Flatanger kommune. Trigpunkt og varde på toppen her. Her begynte jeg heimturen via Øystre Bjørvassheia. Fint terreng opp mot toppen. Varden på toppen står litt unna høyeste punkt. Gikk videre ned til Tverrlimyra. Tok en matpause her med litt kokosboller fra Europris. Gikk først opp til Tverrlipynten som har trigpunkt med høyde 388 meter. Men 400 meter lenger bort ligger høyeste topp med høyde 389 meter. Denne toppen har navnet Sandvasshøgda. Flott utsikt mot vestsiden av Øyensskavlen og Sørsandvatnet. Gik ned mot Storbotnen sør for Sørsandvatnet, krysset Sandvasselva og kom inn på stien som kommer fra Midtvasstu og Kittanstu og går nrd langs Sandvasselva ned til veien ca. 400 meter fra veiens ende. Begge disse hyttene kan leies
av Inatur. Her kommer litt statistikk:
Namsos 157-158-159/178
Osen 20/45
Flatanger 35-36/67
Trøndelag 665-666-667-668/1558

Bjørfarvassheia sett fra Bjørfarvatnet
Varde og trimnett-tang fra Namdalseid il.
Utsikt fra Bjørfarvassheia mot Bjørfarvatnet og Øyensskavlen
Et vakkert vann like før Aunkrona
Varden på Aunkrona
Blålyng
Trigpunktet på Tverrlipynten. Sandvasshøgda 400 meter lenger bort
Utsikt fra Sandvasshøgda mot Sørsandvatnet og Øyensskavlen
Spennende kløfter opp mot Øyensskavlen til venstre
Brua over Sandvasselva
Stien kom ned til veien ved skiltet mot Midtvasstu og Kittanstu