Lauparen m.flere (26.07.2020)  5

Written by AEBirkeland (Alf-Erik Birkeland) GSM

Start point Fella Bro Tresfjord (106m)
Endpoint Fella Bro Tresfjord (122m)
Characteristic Jogging
Sunnmørslauparen Ø (1,256m) 26.07.2020
Lauparen Ø1 (1,392m) 26.07.2020 09:15
Visits of other PBEs Fella bro parkering (90m) 26.07.2020

Endelig tid for en panoramatopprunde igjen. Idag med utgangspunkt fra Tresfjord. Målet var Lauparen, Sunnmørslauparen og Kvitnykja. For å gjøre denne runden mulig valgte vi den mindre tradisjonelle varianten ved å følge kjerrevei/sti innover Eirsdalen, for å gå rett på Lauparen fra nord. Først opp bratt bakke mot Breidskallen, deretter over snøen ( litt bratt og ekkel den også) for å komme inn på ryggen. Opp derfra er det vel 200 høydemeter igjen til toppen, noen små klyveopptak, og litt utsatt/bratt her og der. Greit å være forberedt på det hvis en skal ta denne veien. For å løse noen små utfordringer her, anbefales å holde litt på høyresiden av ryggen. Etter å ha kommet seg opp, økte lysten på en tur til Østre Lauparen. Samme der, litt bratt og utsatt bortover, litt klyving fra sør, og vips så er en oppe der også.
Så var det å komme seg til Sunnmørslauparlægda. Det var litt utfordring å finne riktig veivalg fra toppen (Lauparen). Det endte med en liten retur ned nordryggen før vi gauka oss over snøen ( ekkel og bratt igjen) og bortover lægda, og da ble turen opp på Sunnmørslauparen, ned til Sørvatnet og opp til Kvitnykja enkel. Men ned fra Kvitnykja mot nord langs eggen ble også en liten prøvelse. Glatt, litt utsatt, bratt og ekkel, men ned kom vi, tok akkurat en time fra toppen og ned til p-plass.

Etter et par kilometer kom turmålene fram, Breidskallen fremst med de to Laupartoppene bakerst.
Fra Breidskallen mot nordryggen av Lauparen. Opp over snøen og opp i hakket, deretter oppover mot venstre.
Volvo PV, for første gang på nært hold av denne utgaven.
Inn på ryggen. Vi gikk til høyre like under det utspringet der oppe. Ble tatt lite bilder der, nok å styre med...
Fra Lauparen retning østover med bl.a. Østre Lauparen nede i midten som var neste mål.
Fra Østre Lauparen tilbake mot hovedtoppen.
På vei mot Sunnmørslauparlægda. Og litt grubling på hva som er lurest her.
Tilbakeblikk mot toppen av Lauparen, her vestryggen som er litt kronglete.
Mot Sunnmørslauparen.
Fantastisk utsikt mot Ålesund fra Sunnmørslauparen.
Fra Kvitnykja mot Tresfjorden og Molde langt bak.
På vei ned fra Kvitnykja med toppen til høyre og Lauparen i det fjerne.
En forholdsvis smal egg ned fra Kvitnykja.
Ned fra Kvitnykja. Det det var mulig holdt vi litt til høyre for selvs eggen.
Et lite "høydepunkt" på vei hjem. Enorme mengder med bil på Vestens fergekai. Kom selvsagt ikke med ferge nr 1. Ble absolutt siste bil som kom med på ferge nr 2.

PV`en..

Written by janyga 27.07.2020 15:40

..ligner ikke på en PV der oppe ser jeg... Ellers var det en sprek tur ja!