Trolltind (23.07.2020)  5

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Dørålseter (1,040m)
Endpoint Trolltinden (2,018m)
Ascents Trolltinden (2,018m) 23.07.2020
Visits of other PBEs Døråe Helårsbro (1,031m) 23.07.2020
Nedre Dørålseter (1,040m) 23.07.2020

Været var på min side, selv om morgenen møtte meg med flere minusgrader. Hadde lenge ønsket å fullføre 2000m toppene i Rondane. Trolltinden er kanskje den mest utilgjengelige av disse på grunn av lang anmarsj og litt rufsete oppstigning, i hvert fall i forhold til andre topper i Rondane. Jeg satsa på å gå fra Dørålseter så kom kvelden før og overnatta ved parkeringa der. Helt greit det, flere teltalternativ i området. Avstanden er litt unøyaktig målt da gps manglet. Gikk ei rute lik den mange andre har gått. Fulgte sti på sørsiden av elva og helt opp til vannet under fjellet. Gikk opp i enden av vannet og fulgte så ryggen fra nord helt opp. Så ut som en kunne gått lengre sør og dermed unngått de store blokkene en måtte klyve rundt på nordflanken. Flere har kommentert de store steinene i ura og de snakket sant. Var ikke rom for feiltrinn spesielt nedover. Det er også ei rute fra sør, den virka å være vanskeligere og inneholder et par klyvinger, men den er muligens kortere fra Spranget. Lang anmarsj, men etter sti hele veien så fint å gå. En lang, men trivelig tur i et rolig fjell landskap. Godt for både kropp og sinn. Noen fullfører 2000m toppene i Rondane på noen timer, jeg bruker flere år, men koser meg hver meter.

Brua over Døråa
De to Smedene i bakgrunnen
Første glimtet av dagens mål
Nesten oppe ved vannet (i enden av elveleiet med snø) og toppen foran.
Enden av vannet hvor jeg gikk opp på ryggen og videre til toppen
Steintårn på vei opp
Tilbakeblikk på oppstigninga
Toppvarden, var is siste 200 m opp
Vesle og store Smeden side om side