Großvenediger (29.03.2017)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Großvenediger (3,662m) 29.03.2017
Dag 3 av Hoch Tirol, og toppturmessig den jeg hadde sett mest fram til. Jeg var opplest på Grossvenediger, Østerrikes 4. høgeste og toppen legenden fortalte at du skulle se helt til Venedig (Venezia) fra.
Opp fra Johannishütte, vanlig irritasjon over egen inkompetanse på skrågang med alpint turutstyr. Etter litt veivalgstidstap, kom vi opp til Defreggerhaus.

Herfra er en raskt inne på breen, og stigninga gir mange høydemetre uten å bli opplevd som dramatisk bratt eller hard. Utsikten tiltar stadig, og midt i anstrengelse og snikende blodsukkerkollaps forsøker jeg å opprettholde bildet av dagens mål som et virkelig Alpe-drømmeslott.
Toppen nås før blodsukkeret er slut, og det er rom for å feire på toppkorset før påfyll.

Grossglockner fra Grossvenediger
Turkompisene på toppen
Geir Atle Tømmerås. Toppartiet.
Utforkjøringa herfra er viden kjent. Som oppoverorientert lar jeg de to nedoverorienterte styre dette! Forøvrig spektakulær og potensielt hasardiøs kronglekjøring i skauen ned i paradiserklærte Innergschlöss. Herfra stakeetappe, til snøen slutligen forsvinner.
Ut av Innergschlöss er det god anledning til å minne seg på hvor en har vært

Tauernhaus venter med vegnærhet, kontrast, komfort og første vaskekum på noen dager.