Blåfjellet - Ny kommunetopp i Hitra kommune (26.07.2020)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Ascents Vingfjellet (526m) 26.07.2020 12:36
Visits of other PBEs Vingvågen p-lomme (10m) 26.07.2020 10:45

Da var det på tide å komme seg opp på Hitras nye kommunetopp.

Det var mange kommunesammenslåinger ved nyttår, men dette er såvidt jeg har funnet ut den eneste nye toppen som nå har blitt til en kommunetopp.
Det skyldes selvsagt at Snillfjord ble delt mellom 3 kommuner, og at akkurat den delen hvor Blåfjellet ligger havnet i Hitra kommune og dermed utkonkurrerte den Mørkdalstuva som kommunetopp. Mørkdalstuva er dog fortsatt en øytopp :)

Selv om vi, TRefsnes (Trine) var selvsagt med, hadde lest at det skal være en merket rute rett opp lia fra sør ved utløpet av Fenestunnelen, så hadde vi bestemt oss for å gå fra Vingvågen p-lomme og følge samme rute som blant annet otto (Otto Lund) og Sola19 (Solveig Føreland) har gått tidligere.

Litt knotete i starten, da stien ikke er like tydelig hele tiden. Men det sier seg nesten selv hvor man skal gå. Etterhvert som man kom ut av skogen ble det lettgått oppover svabergene, selv om det er noen "tverrdaler" oppover fjellet som gjorde at det ikke alltid var like lett å finne korteste vei. Men man var jo aldri i tvil om hvor man skulle :)

I det fine været tok vi oss god tid, både opp, ned og oppe på toppen. Det var lite dyreliv på turen. En fugl prøvde desperat å lure oss unna ungene, endel fluer og klegg prøvde å plage oss og noen flått gikk etterhvert til angrep, men ble eliminert.