Knarren - siste kommunetopp i Telemark (23.07.2020)

Written by Stigun GSM

Start point Parkering Beinbrotdalen (652m)
Endpoint Samme (652m)
Ascents Knarren (748m) 23.07.2020 19:29
Visits of other PBEs Furuvannvegen Bomveg 23.07.2020 18:45
Parkering Beinbråtdalen (652m) 23.07.2020 19:00
Notodden (Unesco-listen) (30m) 23.07.2020 22:10
Etter tur på Førheinutane tidligere på dagen klaffet det ikke veldig bra med returen med Fjonefergen, og det hadde allerede blitt sen ettermiddag da jeg var over på østsiden av Nisser, slik at jeg var litt i tvil om jeg skulle realisere planene om Knarren; jeg hadde tross alt en lang kjøretur foran meg tilbake til hytten i Valdres. Etter en matbit var imidlertid driven tilbake, og jeg kjørte mot Grova hvor jeg tok av til venstre i retning Fjågesund. Etter nitid speiding og kjøring oppover ca 5-6 kilometer klarte jeg uten veldig mye tidsspille å lokalisere Furuvannvegen Bomveg hvor jeg betalte kr 50 med VIPPS. Kjøring østover på smal men ellers ikke så verst grusvei til Beinbrotdalen Parkering (Ominøst navn forresten; jeg ville definitivt ikke ha flere skader nå!), hvor det stod to biler parkert. 30-40 meter lenger øst var det imidlertid en p-lomme med plass til 1 bil; min! Gikk tilbake til hvor de to bilene stod parkert og fant en sti som jeg fulgte et stykke, men snart forsvant både den og nedtråkket gress, og jeg fortsatte stiløst mot sørøstflanken, litt opp og ned, og et sted måtte hendene tas i bruk, før jeg var oppe på Knarren, høyeste punkt i Nome
Høyest i Nome
Utsikt nordlig retning.

Tilbake holdt jeg en litt østligere kurs, her var terrenget litt "snillere" og snart var jeg inne på en igjengrodd kjerrevei som endte eksakt hvor bilen min stod parkert! Anbefaler således mitt nedspor som rute til Knarren.
Mer enn godt fornøyd med mitt 4-dagers "raid" med komplettering av kommunetopper i (gamle)Buskerud og Telemark fylker satte jeg meg i bilen, hev innpå Red Bull (og etterhvert mye annet godt...) og ga meg i kast med de vel 6 timene til hytten, hvor termometeret viste fattige 2 grC da jeg ankom kl 02.15