Falketind 200 årsjubileum og Stølsnostinden (25.07.2020)  6

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Koldedalen (1,148m)
Characteristic Alpine climbing
Austre Stølsnostinden - vestegga (1,950m) 25.07.2020 17:48

I pionerenes fotspor 200 år etter førstebestigningen av Falketind

Planlegging av turen

I anledning 200 års jubileet for førstebestigningen av Falketind (2067 m) bestemte vi oss (en liten gruppe på fire - Karin, Magnus, Nina og meg) å ta turen til Falketind i juli 2020. Falketind er kjent for å være det første fjellet av alpin karakter som er klatret i Norge, og førstebestigningen omtales ofte som "oppdagelsen av Jotunheimen". Pionerene Boeck, Keilhau og Urden tok seg opp til toppen 14. juli 1820. I år var 14. juli en tirsdag, men for oss passet det best å ta turen på en lørdag, så dermed falt datoen på den 25. juli. Turen ble booket allerede i januar gjennom Jostedalen Breførerlag, som også kunne tilby en rundtur via Stølsnostinden (2074 m). Da vi først skulle ta oss opp på Falketind, var det fristende å inkludere denne toppen siden den ligger i umiddelbar nærhet til det ganske mer kjente fjellet ved sin side.

Ankomst Tyinholmen

I strålende varmt sommervær kjørte vi fredag ettermiddag fra Oslo og opp til Tyinholmen (1085 m) hvor vi skulle overnatte denne helgen. Underveis stoppet vi på Fagernes og spiste middag ute ved Skysstasjonen. Vi var fremme ved Eidsbugarden kl. 21, og inne på Fondsbu møtte vi de to guidene som skulle føre oss over fjellet dagen etter. På Fondsbu var det fullt av folk og aktivitet, god stemning nå i fellesferien. Etterpå kjørte vi opp til Tyinholmen, der det var langt roligere og færre folk enn på Fondsbu. Her fikk vi stasjonert Nina og Karin på et dobbeltrom, mens Magnus og jeg teltet utenfor. Nå ventet en god natts søvn før vi skulle legge ut på morgendagens tur.

Ved Eidsbugarden fredag kveld.
Ved Tyinholmen fredag kveld.

Lørdag morgen stod vi opp til vindstille og skyfritt vær. Perfekt! Når man booker en dato hele seks måneder i forveien, er det bare ren flaks hvordan været blir - og i dag var vi heldige, og særlig med tanke på at juli hittil hadde vært både kald og ustabil. På selve jubileumsdatoen 14. juli var det gråvær, så vi tok tydeligvis riktig valg av dato ved å utsette turen noen dager. Guidene kjørte opp fra Eidsbugarden og møtte oss ute på parkeringsplassen ved Tyinholmen kl. 8, og da fikk vi utdelt utstyr for turen - hjelm, klatresele, stegjern, isøks og tau. I tillegg måtte vi skrive under på en kontrakt for at turen skjer på eget ansvar. Sammen i to biler kjørte vi deretter opp til Koldedalen. Etter 4 km fra Tyinholmen gikk det ikke an å kjøre lenger. Herfra sperret en stor snøfonn veien videre etter en snørik vinter, så vi måtte parkere der sammen med en god del andre biler og teltere. Heldigvis hadde guidene ordnet sykler til oss alle, så dermed gikk turen inn grusveien i Koldedalen noe raskere enn om vi skulle gått til fots.

Falketind via Pionerruta

Fra Koldedalsvatnet mot Hjelledalstinden (1989 m) og Falketind (2067 m). Pionerruta går opp østflanken av Falketind til høyre i bildet.

Litt over kl. 8.30 var vi klare til å sykle de 4,5 kilometerne inn Koldedalen. Det gikk raskt unna, og vi fikk stadig bedre sikt mot Falketind. Mesteparten av Koldedalsvatnet (1177 m) var fortsatt dekket av is, men i det flotte været begynte vi tidlig å kjenne på varmen. I dag var det ca. 15 grader i 1000 metershøyde, og i kombinasjon av skyfritt vær og sterk solinnstråling var det behagelig å gå i t-skjorte det meste av turen. Ved nordenden av Koldedalsvatnet parkerte vi syklene, og tok oss opp fra veien og ut i terrenget. Etter 250 høydemeter var vi oppe ved bunnen av Falkbreen (Snøggeken). Her tok vi frem utstyret og festet oss inn i to taulag for å ta oss opp breen og videre opp Pionerruta. I rolig tempo gikk vi oppover den slake breen, som etterhvert ble brattere til innsteget av klatreveggen. Vi møtte på noen andre folk, og da vi skulle begynne å klatre var det tidvis litt kø som involverte noe venting. Klyveklatringen opp Pionerruta var artig - tørt og fast fjell gav ingen spesielle vanskeligheter.

På vei opp Falkbreen. Falketind bak til venstre.
På vei opp Pionerruta. Falkbreen i bakgrunnen.
Klatring opp Pioneruta.
Falketind.

Vel oppe fra klatreetappen på Pionerruta tok vi en god pause og nøt det flotte været. Nå ventet kun ca. 200 høydemeter opp til Falketind. Omtrent 50 meter nedenfor toppen måtte vi ta på oss stegjernene igjen for å gå over et snøparti, og så passerte vi et litt luftig klyvepunkt innen vi tok oss opp de siste metrene til toppen. Utrolig nok hadde vi brukt ganske så god tid hittil på turen, og vi stod dermed på toppen av Falketind syv timer etter start. Nydelig utsikt på toppen. Her kom vi i prat med to klatrere, og det skulle vise seg at de ville bli med oss etterpå bort og opp til Stølsnostinden.

På toppen av Falketind (2067 m) - 200 år etter førstebestigerne!

Stølsnostinden

Etter bestigning av Falketind gikk vi fjellryggen bort til Stølsnostinden, først via Austre- (1966 m) og Midtre Stølsnostinden (2001 m). Etter Midtre var det ganske bratt å ta seg ned til skaret før Stølsnostinden. Vi holdt oss noe til venstre for selve ryggen, så unngikk vi bratte sva. Nede i skaret mellom Midtre Stølsnostinden og Stølsnostinden valgte Karin å droppe sistnevnte, så hun ventet der til vi kom tilbake fra toppen. Her satte vi fra oss litt utstyr og gikk med noe lettere ryggsekker til toppen. Det var bratt enkelte steder opp til Stølsnostinden, men de 200 høydemeterne gikk forholdsvis raskt unna. Fantastisk utsikt på toppen, særlig mot Hurrungane som ligger relativt nærme herfra, men også mot mange andre fjell i Jotunheimen. Det er nesten litt synd at Stølsnostinden ikke er like kjent som Falketind, for det er et virkelig flott og vakkert fjell som er verdt et besøk! Fra Falketind til Stølsnostinden brukte vi 2,5 timer, og det er en fin ryggtravers mellom toppene.

Fra Midtre Stølsnostinden mot Stølsnostinden (2074 m) med Hurrungane i bakgrunnen.

Etter å ha besteget Stølsnostinden gikk vi ned til skaret igjen, der Karin ventet, og skilte samtidig lag med de to klatrerne som gikk i forveien ned Stølsnosbreen nordøst for toppen. Vi tok på oss breutstyret og gikk nedover breen. Ved ca. 1620 m. tok vi av breen til høyre og kom inn på "fast land". Herfra mente guidene at vi kunne traversere ned langs den østvendte fjellsiden til Austre Stølsnostinden for å ta oss mer direkte tilbake mot Falkbreen. Denne "snarveien" anbefales dog ikke, for vi fikk erfare at det er bratt svafjell kombinert med stedvis smeltevann på steinene i skyggesiden her. Det tok litt tid å passere dette vanskelige partiet, men vi kom oss greit ned alle sammen. Like før vi var nede i dalen mellom Austre Stølsnostinden og Snøggeknosi måtte vi gå over et litt bratt snøparti der vi tok på stegjernene igjen. Min anbefaling er å heller følge Stølsnosbreen helt ned i nordøst for en enklere nedstigning fra fjellet.

Et krevende parti på etappen ned fra Stølsnostinden.
Nede ved syklene i Koldedalen. Falketind i bakgrunnen.

Returen gikk i brekanten av Falkbreen og videre ned til syklene i Koldedalen. Så ventet den siste 4,5 kilometer sykkeletappen tilbake til bilene. Vi var vel fremme fra turen kl. 23.30, 15 timer etter start, med andre ord en lang dagstur i høyfjellet! Ved ankomst Tyinholmen Hotel ble vi servert middag like etter midnatt - fantastisk service! Søndag morgen stod vi opp til gråvær, og med slitne kropper fra gårsdagens lange dagstur konkluderte vi med at det var like greit å reise tilbake til Oslo etter frokost.