Eggen Nord- og Sørtopp fra camp ved Bukkehårmårtjønne (23.07.2020)

Written by OPetter

Ascents Bukkehåmåren (1,910m) 23.07.2020
Eggen Nordtoppen (2,041m) 23.07.2020
Eggen Sørtoppen (2,045m) 23.07.2020
Visits of other PBEs Vargebakken parkering (1,105m) 23.07.2020

Parkerte i Vargebakken ved 17 tiden på onsdag og har ikke sett så mange biler langs veien og på parkeringen der noensinne.
Med ca. 22 kg på ryggen trasket jeg innover Leirdalen, var et lite drag i luften som holdt myggen borte. Møtte ingen folk etter jeg passerte brua som går over elva.

Tips om du skal opp i høgget her; etter du går over brua så fortsett stien til høyere.
Da slipper du myrområdet, det er mange som knoter rundt utpå myra der har jeg sett.
Du holder stien til høyere langs elva og skal til venstre etter du har passert bekk nummer to.
Det er litt svakt avtrykk så det kan være lett å glippe den avstikkeren du skal på.
Herfra er det tydelig tråkk videre oppover, du skal gå langs bekken som kommer ned fra fjellet, du ser den tydelig fra der du går på stien.

Kom omsider opp til Bukehårmårtjønne og slo opp telt i vinden 50 meter til venstre i starten av vatnet. Fant tydelig et svart hull for 4G dekning her, oppdaget dagen etterpå at jeg hadde god dekning 30 meter til venstre for teltet.
Var kaldt vind som kom sørfra, sleit litt med å slå opp teltet i kulda. Fikk omsider sikret alt og lagt meg i soveposen for å få varmen. Hadde sommerposen og det ble en kald natt.

Våknet tidlig dagen etterpå av at sola varmet opp teltet, fantastisk følelse etter den kalde natten.
Fikk i meg frokost og kaffe, pakket dagstursekken og satt i vei oppover mot Bukkehårmåren.
Tydelig tråkk oppover her, en fin dagstur fra Vargebakken for mange tenker jeg.
Og du får panoramautsikt til store deler av Jotunheimen.

Kom opp til Bukkehårmåren og jeg forventet ikke å se et telt på 1900moh akkurat.
En kar kom ut av teltet og fortalte at han hadde hatt 5 minus denne natten. Vi delte erfaringer og planer for videre turer før vi ønsket hverandre god tur videre.
Satte kursen videre mot Eggen, den lå der litt mørk og mystisk. Du ser ikke denne bortgjemte toppen fra flya.

Kom frem til foten av Eggen og skrånet oppover, var litt løst, men helt greit.
Det ble brattere på toppen, valgte å gå et bratt snøparti nesten på toppen av ryggen før det flatet ut.
En alternativ rute her er å gå rundt før du følger ryggen opp på vestsiden, der så det ut som at det var mindre løst og mer vegetasjon helt fra bunnen.

Gikk veldig greit oppover her, ingen «skumle» steder mot Eggen Nordtopp.
Jeg fortsatte videre mot Sørtoppen og ble litt overrasket over at de var så nærme hverandre.
For å komme til Sørtoppen (som er den høyeste) må man ned ca. to meter og opp ca. to meter igjen. Så dette kan vel ikke kalles klyving engang, veldig enkelt og ingen eksponerte steder.
Tok en bedre pause på den fine Sørtoppen mens jeg så folk på Høgdebrotet og nøt utsikten innover Jotunheimen. Var fristet til å spasere videre til Høgdebrotet, men så det var bratt opp ditt og bratt ned fra Sørtoppen. Alene på tur så er risikovurderingene litt annerledes enn når man er flere på tur.
Vandret så samme vei tilbake, traff på en god del mennesker som hadde Bukkehårmåren som turmål.

Jeg tok meg god tid, brukte ca. 6 timer fra camp, men 4:20 i effektiv gåtid.
Vil tippe at man vil bruker rundt 9-10 timer fra Vargbakken tur/retur.