Fauskånebba og Indre Fauskånebbå (25.07.2020)

Written by marlenelund (Marlene Indiane Lund)

Ascents Fauskånebba (1,122m) 25.07.2020
Indre Fauskånebba (1,324m) 25.07.2020

Det ble en spontantur til Søyådalen da vi så tåka lettet og sola kom fram utover dagen. Fauskånebba og Indre Fauskånebba sto for tur denne ettermiddagen.
Innover Søyådalen passerte vi én bom, kjørte forbi den gjengrodde stien med skiltet til Fauskåvatnet og parkerte ved neste grusvei. Her fulgte vi grusveien oppover mot øst, den var bratt og høydemetrene steg fort. Turen opp mot Fauskånebba gikk over bløt myr, oppover bjørkeskog og bregner, og over tregrensen var det lett klyving opp til toppen.

Utsiktsvarde ved Fauskånebbå

Turen mot Indre Fauskånebba var lettgått over steinur. På toppen vurderte vi å fortsette videre og ta turen om Seterfjellet nedover lia, men pga for mye gjenværende snø i lia fant vi fort ut at det kom til å bli vanskelig å ta seg ned her. Sen start på dagens tur gjorde at dette ble dagens siste topp og vi startet på returen. Den gikk vi tilbake om vestsiden av toppen til Fauskånebba. Igjen gikk det i bjørkeskog og bregner, parti med bløt myr til vi kom inn på grusveien igjen.

Indre Fauskånebbå
Sett fra venstre: Snota ilagt skyer, Fruhøtta, Neådalssnota lengst bak, Rognnebba, Ryggen opp mot Pekhøtta, Blånebba Øst