Nautgardstinden og nubbene - Alternativ rute(6 av 7 topper) (04.07.2020)

Written by OPetter

Start point Storkroken (1,243m)
Endpoint Storkroken (1,243m)
Ascents Austnubben (2,049m) 04.07.2020
Aust for Austnubben (2,020m) 04.07.2020
Nautgardstinden (2,258m) 04.07.2020
Austre Nautgardstinden (2,194m) 04.07.2020
Stornubben (2,174m) 04.07.2020
Veslnubben (2,055m) 04.07.2020
Visits of other PBEs Storkroken parkering (1,243m) 04.07.2020

Skulle endelig åpne fottursesongen med fjellrypa mi og planen var Nautgardstinden med påfølgende nubber.
Etter 14 dagers godværsperiode over hele landet var det meldt kaldere vær denne helgen, typisk! Vi kjørte inn til Storkroken i Veodalen, der overføringen av Veo til Tessevassdraget går.
Tittet på Veo og kunne raskt konstatere at det ikke var noe problem å steingå denne.
Dette er andre gang jeg er i området og begge gangene har det vært lite vann etter demningen, så lenge overføringen ikke er sperret så er det nok heller ikke noe problem å krysse Veo tenker jeg.

Det er mange fine teltplasser ved parkeringen på Storkroken, men ingen mobildekning der.
Anbefaler å gi de siste beskjeder og sjekke værmeldingen ved bommen før du fortsetter inn Veodalen. På toppene rundt har du dekning!
Denne dagen fikk vi oppleve alle årstider i fjellet, med tanke på at det var godt over 20 grader for noen dager siden så var det litt surt at vi måtte telte i minusgrader denne helgen.

Lørdagen våknet vi til knallblå himmel og fikk hevet oss rundt.
Hilde hadde lest turrapporter på Peakbook opp, ned og sidelengs.
Det som bekymret henne mest, var løsgrusen opp mot Nautgardsoksle.
Jeg gikk hele runden for 3 år siden, men klarte ikke å huske at oppstigningen her var utfordrende. Jeg argumenterte at det ikke ville bli utfordrende, men til slutt ble vi enige om en alternativ rute når vi var på vei innover dalen.
Helt i orden for da kunne vi lage et nytt GPS spor for andre som også har litt redsel for ukjent terreng og løsgrus :P

Vi gikk på innover Stornautgarden, mange fine teltplasser innover her for de som vil campe her.
La retningen mot ryggen til høyre for båsen nummer to, altså rett mot Austre Nautgardstiden. Toppen her skulle vi ta på returen, så gikk ikke innom på vei opp.
Ikke noe løsmasse oppover her, bare mye stein. Dette er i alle fall en veldig sikker og grei rute uten noe som helst utsatte partier. Var en bra avgjørelse av rute dette her.

Vi kom opp i høyden og kunne endelig se Nautgardstinden reise seg, den så mer «rå» ut enn jeg husket det.
Hilde stivnet litt, men jeg forsøkte å berolige henne med å si at alt ser verre ut fra avstand.
Gikk mot toppen og plutselig dukket det opp et følge på 3 andre personer, de hadde gått fra Russlie.
Det er bratt opp mot Nautgardstinden, men ingen utsatte partier, kun bratt.
Vi slo fra oss å gå videre til Nautgardsoksle når vi så hvor langt det er bort ditt, jeg hadde også denne i lista mi fra før.
Etter en liten fotosesjon og pause ruslet vi videre mot Austre og alle nubbene.

Resten av turen er bare lang og resterende topper er bare topper du tar med på veien ned mot Storkroken igjen. Stornubben er en fin topp og du kan selv velge hvor vanskelig du vil at den skal være. Opp på vestsiden er i alle fall et enkelt alternativ om du har antydning til høydeskrekk.
På vei ned mot Storkroken igjen kunne vi godt ha holdt mer til venstre for mer lettgått terreng sett i etterkant.

Etter en lang tur kom vi ned til Storkroken hvor en haug med svære mygg tok oss imot.
Vi dro til med et realt romatisk måltid før nedbøren kom og vi evakuerte inn i teltet.
Det var en lang og bra dag i fjellet hvor vi brukte litt over 11 timer på turen, men hvor av 9 1/2 timer var i bevegelse.
Vi fikk 6 av 7 topper som er mulig på denne runden, alle over 2000 meter.
Og på denne turen treffer du ikke flust av folk, det er nesten slik at du har flaks om du treffer på noen her er inntrykket mitt.