Botnafjellet - Gloppen (07.06.2012)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Kvanndalsstøylen (500m)
Characteristic Ski trip
Ascents Blåegga (1,533m) 07.06.2012
Botnafjellet (1,572m) 07.06.2012

Norges største pf.topper
7.6.2012

MEKTIG SKITUR I VARIERT NATUR
Turen til Botnafjellet er både lengre og mer krevende enn turen til Ryssdalshornet, og egner seg godt som vårskitur. Avkjøringen fra E6 er den samme som til Ryssdalshornet, men for å komme til Botnafjellet fortsetter man langs Breimsvatnet til Ytre Kandal og opp til Kandalstøylen 480 moh. Der startet turen til fots med skiene godt festet på sekken, og med vår venn Joar som kjentmann. Vi fulgte stien øst for Sørsendalselva og gikk inn i den rasutsatte Botnen, hvor det hadde gått et snøras noen dager tidligere. Bjørketrær var revet ned av snømassene og lå på kryss og tvers, og det var svært så humpete og tidkrevende å komme seg videre. Vi fortsatte på ski opp gjennom Sørsendalen til Nedre Sørsendalsvatnet, hvor det var godt skiføre. Joar foreslo å krysse breen nord for Botnafjellet til den markerte 1290-toppen. I det varme vårværet gjorde bløt snø det mulig å komme seg opp på ski i stedet for å måtte bruke stegjern. Fra 1290-høyden ble det bratt sikksakkgåing den siste stigningen til det store og flate Botnafjellet (1572). I varden fant vi en boks med notisblokk som Joar hadde lagt ut for 20 år siden. I løpet av disse årene var det overraskende få som hadde satt sitt navn i boka. Det er mulig plastboksen var litt for godt gjemt! Etter kaffe og hjemmebakt knekkebrød på toppen skled vi ned i skaret mot sør og fulgte ryggen opp til Blåegga (1530 moh.). Det videre rutevalget gikk bratt ned til det sørligste punktet på Sørsendalsbreen høyt over den dystre Trollekupa. Heldigvis hadde sola stått på og bløtt opp snøen i den vestvendte hellinga, dette gjorde nedfarten mulig. Herfra ble det en herlig nedkjøring over breen og gjennom den smale passasjen til øvre Sørsendalsvatnet. Vi avsluttet ned dalen på skikkelig slushføre. Det ble noen knall og fall, men ingen skader. Dette var en virkelig stor tur på alle vis. Tilbake på Kandalstøylen traff vi en pensjonert bonde fra Ytre Kandal og ba ham på middag bestående av Real Turmat, noe han selvfølgelig takket ja til!.
(Fra boka Norges beste kremturer.).

SOGN & FJORDANE = 28 stk 1.ordens trig-punkter.

BOTNAFJELLET er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

STED: Gloppen kommune i Sogn og Fjordane
HØYDE: 1572 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 1339 m
UTGANGSPUNKT: Kandalstøylen 480 moh.