Steigtindan (22.07.2020)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Steigtinden Nord (793m) 22.07.2020
Steigtinden Sør (732m) 22.07.2020
Oppholdsværsdagen skulle brukes på Steigtinder.
Fra grendehuset på paradisisk stinett inn til fjellfoten og opp til 400 m o h. Videre på platå/rygg til tindens fot. Her ser en hvorfor en topp med en så brutal østvegg kombinert med en nordvestvegg som gir inntrykk av ei tann sett fra bestemte vinkler faktisk er en gåtopp. Vi kommer oss lett opp på toppen, med minnetavle og en viss utsikt i dagens anledning.
Så bestemmer vi oss å ta den søndre, primære toppen og la den midtre være betinga av restakademisk interesse etter at den sjølstendige er unnagjort. Opp etter litt sikksakk uten større vansker enn litt klyving i smijernfast fjell.
OK, da tar vi den midtre også. Vi fant et klyveopptak vi mente var nøkkelen, og dette var av det gavmilde slaget: Knotter og friksjonsstrukturer, tak i trekkretningen og riss. M a o en lønnsom avstikker - PF er ikke noen parameter i så måte.