Brattefjell, Seljord 1540 m.o.h (23.07.2020)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Brattefjell (1,540m) 23.07.2020

Tok av fra Flatdalsvegen ved Nutheim og kjørte inn Åmotdalsvegen. Tok deretter av til høyre inn Sundbøvegen. Fulgte denne i noen kilometer og tok deretter inn til venstre på Sandsetvegen. Tok sjansen på at nederste bom ikke ble låst og fant en teltplass noen hundre meter inne med nærhet til elva. Da jeg hadde kjørt fra Øyer på dagen ble det tidlig kveld. Med vanlig flaks var det en natt med rekordlave temperaturer i juli ,-1 grad. Etter en kald natt dro jeg oppover med sykkel og passerte øverste bommen kl 8. Denne leder inn i verneområdet og er alltid låst. God stigning på god grusvei opp til dammen ved Sandsetvatn. Fra parkeringen gikk jeg østover på tydelig sti med klopper over de bløteste partier, hadde med gummistøvler i sekken og det var greit for det var veldig bløtt innover. Fulgte stien mot midtre Grotvatn som ble krysset på fin bru. Ved den innerste hytte ble støvler byttet og deretter ble bekkefaret opp lia fulgt. Var en sti ut fra hytta men den ble fort borte. Fin men krevende tur opp lia mot toppen. Slitet vel verdt når varden nåes. Flott utsikt mot Gaustadtoppen, Møsvann og Hardangervidda. Samme vei tilbake.

Tidsforbruk med pauser: 3 timer til varden fra dammen, 2 timer ned igjen til dammen.