Hemsedal dag 2 - Ranastongi (23.07.2020)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Steinbunøse (1,775m) 23.07.2020 12:00
Østre Ranastongi (1,888m) 23.07.2020 13:41
Ranastongi trig pkt (1,900m) 23.07.2020 14:22
Ranastongi (1,903m) 23.07.2020 14:25
Storebottegge Ø3 (1,810m) 23.07.2020 15:20
Storebottegge (1,829m) 23.07.2020 16:34
Visits of other PBEs Ranastongi parkering (1,150m) 23.07.2020 09:59

I dag skulle vi ta noen topper vi hadde sett på en stund. Dagens hovedmål var de to Vangstoppene, Ranastongi og Storebottegge. Det var en del vind fra morgenen, men den løyet heldigvis utover. Det var likevel ingen varm tur. Frem til vi kom til Østre Ranastøngji gikk vi mye i skyggen og så sola skinne i området rundt oss. Fikk heldigvis mer solskinn underveis, men det var ingen sommertur. Juli må sies å ha vært en kald sommermåned.

Vi gikk av sted på tur fra Ranastongi parkering i vakre omgivelser og godt merket sti. Vi valgte å følge stien til omkring 1400 moh. Derfra gikk vi i ur, og det var langt opp til Hydalsberget. Nedenfor Hydalsberget tok vi en matpause, men det var kaldt så den varte ikke lenger enn nødvendig. Fra Hydalsberget gikk vi opp til Østre Ranastøngji. Der satte Hans Thorvald i gang å bygge en varde. Mye stein å ta av så hadde vi tatt oss tid hadde vi fått til en riktig stor varde. Det var vanskelig å si akkurat hvor toppunktet på Østre Ranastøngji og Ranastongi var siden det var veldig flatt. Utsikten fra Østre til selve Ranastongi var fin, det var også utsikten utover. På Ranastongi var det mye folk. Toppen er med på årets topp 20 i Hemsedal, og det er forståelig at folk ønsker å ta en så flott tur. Ranastongi er forøvrig Hans Thorvalds 800. topp med 100 i primærfaktor eller mer. Gratulerer!

Hydalsberget
Ranastongi sett fra Øst for Ranastongi
Bildet er tatt fra øst mot Ranastongi
På toppen av Ranastongi

Fra Ranastongi ventet en veldig lang tur bort til Storebottegge. Utrolig mye ur! På toppen av Storebottegge bestemte vi oss for å gå sørvestover mot Storebottskardet. Vi veide litt for å imot om vi skulle gå opp på Sør for Storebottskardet. Turen hadde allerede vært veldig lang, og ned fra Storebottskardet kunne vi få noen snøpartier. Vi visste ingen ting om hvordan det ville bli videre fra Sør for Storebottskardet. Med dette og planer om tur til Høgeloft dagen etter valgte vi å si oss fornøyd med dagens bestigninger og gå tilbake til bilen. Det ble en lang tur tilbake, men mye reinsdyr og flotte omgivelser gjorde turen lettere. Vi møtte to folk på tilbaketuren, ellers så vi ingen etter Ranastongi. En veldig flott langtur. Det var fint å komme tilbake til bilen der vi laget oss middag på parkeringsplassen. Middagen måtte vi spise i bilen da det var i overkant med mygg utenfor. Etter middagen kjørte vi videre og parkerte ved Mørkedalen der vi overnattet i bilen.