Camp Gavlsjå med ungene + Himingen (22.07.2020)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Ascents Himingen (1,066m) 22.07.2020
Visits of other PBEs Myregvarv p-plass (683m) 22.07.2020

Endelig fint vær.
"Pælma" unger og sekker i bilen. Besøkte Heddal stavkirke på veien oppover.
Parkerte på Myregvarv p-plass.
Ut ned sekker, liggeunderlag og fjellsko. Spurte ungene hvor turjakkene var og de visste ikke hvor de var...hehe...siste jeg sa før vi dro var å legge jakkene i bilen. Tok til og med å sjekka at de var plukka opp der de opprinnelig lå, men de hadde lagt de igjen i gangen...hehe...litt som faren til tider dessverre...
Vel avgårde dro vi lell. Og selvfølgelig regna det litt på veien, men ikke mye så det var innafor.
Vel framme ved Gavlsjå's flate strender fant vi en flott leirplass.
Etter å ha satt opp teltet i lett regn som snart gikk over i sol og fint vær, ble det middag ved strandkanten. Adrian ville bade, men trakk seg etter litt lett vading på fysne steiner. Både kaldt vann og vondt å gå. Så da ble det litt lett "parkour" i stedet for.
Etterpå tok jeg og Amalie en kveldstur oppover liene til Slettfjell (ikke på GPS-sporet).
Enorme mengder myrull oppover her og spesielt fint i lavt motlys. Ble noen bilder her.
Tilbake til camp ble det tannpuss i bekken som sildret rett forbi teltet.
Vindstille og perfekte forhold for Lifjell-knotten må vite...kjenner godt til de fra tidligere turer.
Vel, bare å retirere til teltet. Litt fjås og fjas som seg hør og bør før vi sovnet i Lifjell-kvelden..
Opp på morrakvisten, vindstille....mer knott i vente...men ungene taklet det bra.
Heldigvis kom det en liten bris og knotten forsvant ned i vegetasjonen.
Rask frokost og lufting/tørking av telt og soveposer før vi pakket sammen og dro tilbake til bilen. Lempet inn det meste og pakket dagstursekken.
Fulgte sti oppover men brakk av litt tidligere enn stia får å få oss litt klyving.
Vi fulgte kammen bortover. Lang pause på toppen med sjokoladekjeks og vann.
Så ble det en leken nedstigning langs stia hele veien ned, Møtte overraskende mye folk på vei opp. Ungene var slitne når vi kom fram til bilen men godt fornøyd med hele turen, akkurat som faren :-)

I svevet over bekken...
Rognlifjellet i bakgrunnen
I svevet over bekken... Rognlifjellet i bakgrunnen