Spanstinden/Rungugáisá - høyest i Lavangen (15.07.2020)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Bukkemyra P-plass (430m)
Endpoint Samme (430m)
Ascents Spanstinden (1,457m) 15.07.2020 15:20
Visits of other PBEs Bukkemyra p-plass (430m) 15.07.2020 12:40

Spanstinden/Rungugáisá - høyest i Lavangen

Dagens mål - Spanstinden 1457 i Lavangen. Spanstinden er fjellet mot høyre med de små taggene hvorav en er toppen. Foto fra E6 ved Lapphaugvatnet.

Etter overnatting i Innhavet dro vi videre nordover via fergesambandet Drag - Kjøpsvik der det ikke var noen kø av betydning på morgenen. Etter å ha sjekket inn i Narvik fortsatte vi nordover på E6 forbi Bjerkvik og Øse til Bukkemyra p-plass og turstart til Spanstinden. Været var skyet, men ellers bra uten nedbør.

Stor P-plass ved turstart
Flott, velbrukt og godt merket sti fra parkeringen.

Turen går over myrområder der det er lagt ut planker på de våteste stedene. Oppe på 600 moh var Astrid fornøyd, og gikk tilbake til bilen. Jeg gikk videre, men i dette litt bratte området klarte jeg det kunststykket å miste stien både på turen opp og på nedturen! En mulig forklaring kan være at merkingen lå under snøen. Uansett - jeg fant rimelig greitt tilbake til den godt merkete stien som jeg så fulgte til topps. Underveis tenkte jeg på min gode turvenn Stigun som gikk turen i august i fjor under spesielle forhold, like etter at vi hadde vært sammen på en flott tur til Hermannsdalstinden.

Stien er veldig fint anlagt med gradvis stigning oppover mot NØ til det flatere området på ca. 1000 moh mellom Sølvfjellet 1290 og Spanstinden. Herfra venter vel 400 hm opp langs SSV flanken før en er på toppen av Spanstinden.

Det ble mer og mer snø oppover i høyden, men den var relativt lett å gå på
Oppe i skaret mellom Sølvfjellet og Spanstinden som sees mot høyre
Utsikt mot VNV ned mot Spanstindvatnet 924. Lavangstindene i bakgrunnen
Bart og lettgått opp sørvestflanken av Spanstinden
Toppvarden kommer til syne
Den flotte varden på Spanstinden.

Oppe på toppen var det i motsetning til lenger ned nesten vindstille og til og med sol! Jeg bevilget meg en halvtimes matpause, nøt utsikten og skrev meg inn i turboken. GPS ved varden oppgis til 33W 616241 7623610 som stemte helt med min GPS.

Luftig, vardet liten topp like VNV for hovedtoppen. Utsikt vestover mot Lavangen og Lavangsfjorden
Sølvfjellet 1290 VSV for Spanstinden
På dette bildet tatt fra p-plassen ser en Sølvfjellet 1290 til venstre og den tilsynelatende lavere Spanstinden 1457 med taggene litt til høyre for midten.

Tilbake ved bilen etter en flott tur i nytt og spennende og relativt lettgått nordnorsk fjellterreng.