Solnedgangstur til Storegrønutane (20.07.2020)

Written by Stigun GSM

Start point Killingskardet P-plass (1,075m)
Endpoint Samme (1,075m)
Ascents Storegrønut Sørøst (1,289m) 20.07.2020 21:49
Storegrønut (1,296m) 20.07.2020 22:12
Visits of other PBEs Killingskardet P-plass (1,083m) 20.07.2020 20:20
Etter å ha kjørt Tessungdalen sørover fra Rødberg tok jeg av i retning Veggli og ankom Killingskardet P-plass litt over kl 2000. Flere biler stod fortsatt parkert. Klart, med en lav kveldssol i nordvest. Kjølig, nei kald; frisk bris fra nordlig kant, så det tok ikke lang tid før alt av medbrakt tøy kom på, likevel måtte jeg holde meg i konstant bevegelse for å holde varmen sånn noenlunde, og både lue og hansker hadde vært på sin plass. Sulten etter kjøretur fra vestkysten inntok jeg begjærlig noen brødskiver ved en stein nær den gode og tydelige stien i nærheten av Tjønngrønuten, forøvrig med flott utsikt til Gaustatoppen.
Snart soleglad over Rusttjønn. Storegrønut SØ oppover til høyre (ikke synlig)

Videre på østsiden av Rusttjønn og nordøstover, fortsatt på sti, til Storegrønut Sørøst; høyeste punkt i Rollag. Flott utsikt i alle retninger.
Selve majesteten i mils omkrets, med "nattlue" for anledningen..

Det var nå like før solen gikk ned, men i lettgått terreng var det fristende å fortsette til Storegrønut som lå en knapp kilometer i nordvestlig retning.
Storegrønut Søraust

Stiløst opp østflanke av Storegrønut og videre ned sørrygg av denne i retning Rusttjønn der jeg kom inn på sti like nord for dette.
Storegrønut 1296. Silhuetten av Storegrønut SØ i bildesentrum.

Fortsatt godt lys og ingen problemer med å følge stien tilbake til bilen. En fin og lett tur, som absolutt kan anbefales.
Gaustatoppen tar seg bra ut i blåtimen også.

Overnattet i bilen, det ble en urolig og kjølig fornøyelse med heller lite søvn..