Rundtur om Søre Kidliknappen (21.07.2020)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Ascents Søre Kidliknappen (930m) 21.07.2020

Dagens tur gikk til Søre Kidliknappen (eller Killiknappen).
Kjørte fra Musdalsætr, inn Djupdalsvegen og videre på Langmyrvegen og til venstre på Åbbortjønnvegen til Åbbortjønn og parkerte like bortenfor kjønnet langs ruslet innover Åbbortjønnvegen. Litt innenforgrensatil Gausdal kommune tok vi av veien opp forbi hytte nr 17 og skiltet mot Kidliknappen. I skaret mellom hovedtoppen og sørtoppen tok vi av en liten sti mot venstre som førte oss rett opp til Søre Kidliknappen med en flott utsikt sør-, vest- og østover. Litt i le for vinden og rett over skiferbruddet i Killia tok vi lunsj og kaffe og nøt finværet. Deretter ruslet vi stien ned til skiferbruddet og oppdaget et idyllisk lite vann inntil fjellveggen, trolig grunnvann som har kommet opp ifm virksomheten ved bruddet.

Deretter ruslet vi videre ned forbi bommen og tok til venstre inn Åbbortjønnvegen og tilbake til bilen. En flott tur med hyggelig turfølge.