"Den Sorte Kamin" på Gygrestolen (21.07.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Characteristic Climbing
Ascents Gygrestolfjellet (490m) 21.07.2020
Visits of other PBEs Gygrestolen parkering (125m) 21.07.2020

Sommerferiens første fjellmål endte med å bli ”den sorte kamin” på Gygristolen da Telemark leverte den beste værmeldinga de neste dagene. Hadde hatt denne på lista i en god stund nå, så skulle bli godt å endelig få gjort noe med det. Med på turen var to generasjoner Mathiesen.

Jeg og Vemund kjørte hjemmefra og plukket opp Terje i Bø før vi fortsatte til parkeringa. Her ble det pakking av sekker før vi labba av sted. Terje hadde vært her før så vi fant riktig avstikker til ura og innsteget relativt greit. Fikk ei litta regnskur over oss bortover her også! I første bratta var det utlagt et tau, men vi valgte å sikre opp her. Jeg hadde sovet ganske dårlig de siste dagene og var ikke helt i slag, så passet bra for meg å kunne følge som nummer 2 eller 3 i dag. Vel fremme ved kaminen gikk Terje først på, tauet klarte å surre seg inni diverse sikringsmidler på sela før første innklipp, så endte med en liten downclimb. Forsøk nummer 2 gikk hakket bedre og vi valgte å sette standplass halvveis inne i kaminen. Jeg fulgte som nummer 2, ganske uvant å klatre på denne måten, det gikk greit men måtte jobbe en del enkelte steder for å stable armer og bein riktig. Vemund løste det bedre og fulgte en god del raskere. Han fortsatte med å lede opp og ut i sola og vinden. Vi rigget etter hvert rappell på sørvest-siden. Her tok vinden et godt tak i tauet og det endte med å kile seg fast, men ved hjelp av et lånt tau av ett taulag bak løste det seg til slutt. Fin og artig rappell ned igjen.
Vel nede ble det en runde oppom høysete punkt for å sjekke ut ”Gubben” og ”Gamla” fra oven. Virkelig et kult sted!

For et kult sted!
Gjør klart til første taulengde før selve kaminen
Første forsøk på kaminen
Vemund jobber seg innover i kaminen