Besshøe (19.07.2020)

Written by glennwo (Glenn W. Olsen)

Ascents Besshøe (2,258m) 19.07.2020
Nordøst for Besshøe (2,020m) 19.07.2020
Visits of other PBEs Bessheim Fjellstue og Hytter (960m) 19.07.2020

Reiste opp mot Bessheim på lørdag kveld og fant en fin plass å parkere og få litt søvn før rusletur til Besshøe. Det regnet en del igjennom natten, det trommet så hardt på biltaket at jeg våknet flere ganger. Men det spilte ingen rolle, vi setter vår lit til Yr og Storm, og de sa det skulle være lavt skydekke, men opphold søndagen...

Tekst og foto: glennwo

Og det hadde de rett i. Søndag morgen kom, til slutt, var jo så trøtt etter oppvåkninger at jeg ikke fikk opp øya før 07:30. Da skinte sola fra øst, mens det mot vest var mørkt og usikkert. Jeg startet likevel å gå oppover fra Bessheim Fjellstue og opp til "vidda" langs Bessvatnet.

Det ga en herlig følelse å komme opp og gå forbi hyttene langs Bessvatnet. Beina gikk lett og ledig, men toppen av Besshøe var ikke mulig å se på grunn av skydekket som omtyllet turmålet mitt.

Rudolf og Kompani Rovdyrforsvar fulgte oss tett en liten stund.

Langs vannet gikk vi på en flokk med 35-40 reinsdyr. Når de så meg fortsatte de bare med sitt, men når de etterhvert fikk øye på bikkja ble det liv i flokken. De stimlet sammen for å forsvare seg mot dette rovdyret i bånd, og de fulgte tett innpå oss en ti minutters tid før de brått tverrsnudde og løp motsatt vei i samlet flokk.

Litt i overkant spennende...

Mye blått over hodene våre, men toppen av Besshøe ligger fortsatt i tåkeheimen.

Vi nærmet oss punktet hvor stien skulle dele seg og vi kunne starte på oppstigningen. Fremdeles lå toppen innhyllet i skydekke, men nå var det blitt mer åpen og blå himmel rundt. Etter rådslagning med bikkja var vi enige om at vi går til toppen. Vi hadde en reserveplan om å gå rundt Bessvatnet og gå Besseggen om været skulle gi utfordringer, men siden vindretningen var gunstig hadde vi ett håp om at skydekket skulle forsvinne.

Besseggen sett fra ett punkt på vei opp mot Besshøe. Har fått høre at man herfra kan se flittige maur i kø oppover eggen, men måtte litt skuffet innse at det ikke var mange på vei opp der i dag.

Vi begynte å karre oss oppover mot målet. Det var mye brattere her enn det så ut til å være når vi sto nede ved vannet og så opp, og det kjente jeg etter hvert i bena. Etter en stillesittende vår med karantene og mye jobbing oppdaget jeg raskt at treningsgrunnlaget ikke var optimalt. Ned med tempoet og bruk av taktikken "ett ben forran det andre og ikke se så mye opp, men heller rundt deg og bakover" fungerte utmerket. Passe mør i beina var vi brått på toppen.

Underveis måtte vi også ta en runde innom "Nordøst for Besshøe". Det er tross alt år 2020, jeg kommer fra 2020 Skedsmokorset og dette punktet ligger på 2020 meter over havet. Bare måtte innom.

Best å få rastet og tatt bilder i en fei, truende skyer er på vei.

Oppe på toppen var det fantastisk flott utsikt mot sør, øst og nord... mot vest derimot veltet mørke skyer innover. Det var egentlig som forventet etter å ha lest spådommene til Yr og Storm, bare at det så ut til å komme innover ett par timer før. Det er vel sånn med spådommer..!

Tok uansett tiden til en rast, ta litt bilder og nyte følelsen av å ha nådd toppen og den herlige utsikten den ga. Gleden over å stå der oppe og skue utover landet kan ikke beskrives med ord. En mektig følelse.

Jeg kan ikke si annet enn at jeg hadde en god porsjon flaks med været. Jeg kunne rusle i bedagelig tempo tilbake til Bessheim i strålende solskinn. Vel tilbake i bilen la jeg meg på senga jeg hadde snekra i lasterommet og duppet av littegrann. Ble vekket ett kvarter etterpå av regn som trommet på taket.

2020

Written by Furusethmotorsport 02.08.2020 13:14

Wow! Var du helt ute på den pinakkelen 2020? Trodde du var litt mer reservert for den type utsatte steder. Må vel markere med en 2020 hovedtopp i år også vel? Stetinden? Blir med jeg:-)

Sv: 2020

Written by glennwo 04.08.2020 09:55

Hemmeligheten er å lukke øya, telle skritt og la det stå til =D

Vi har planlagt å ta Stetinden i år, og planen var i løpet av august... så fikk jeg isjias, som ikke ble bedre av turen til Besshøe =(

Tar behandlinger nå, men det medfører en del mer smerte... så for meg blir det nok ikke noen tur før i september om ikke snøen kommer oss i forkjøpet.