Bølhøgdene og Ramshøgdene i Ringebu og Stor-Elvdal (01.07.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Nørdre Bølhøgda (1,365m) 01.07.2020
Søre Bølhøgda (1,258m) 01.07.2020
Midtre Bølhøgda (1,304m) 01.07.2020
Store Ramshøgda (1,463m) 01.07.2020
Vesle Ramshøgda (1,379m) 01.07.2020
Midtre Ramshøgda (1,334m) 01.07.2020
Søre Ramshøgda (1,325m) 01.07.2020
Jeg parkerte på en flott tilrettelagt p-plass ved foten av Søre Bølhøgda. Herfra fulgte jeg god sti opp til toppen. God utsikt i alle retninger, hvor spesielt Muen blir et naturlig blikkfang. Muen hadde jeg besøkt et par ganger før, og var derfor ikke på planen denne gangen. Jeg fulgte stien videre mot nordvest ned i Bånskardet og videre opp på andre siden. Stien førte meg frem til skardet mellom Midtre og Store Bølhøgda. Jeg valgte å gå opp på Store Bølhøgda først da denne var hovedmålet for turen. Deretter var planen å gå over Midtre på vei tilbake til bilen.
Fra toppen av Nørdre Bølhøgda var det god utsikt mot Rondane og dessuten fikk jeg god oversikt over området nordover mot Store Ramshøgda. Denne så veldig fristende ut og jeg bestemte meg for å lage en rundtur og ta turen bortom denne. Men først måtte jeg tilbake igjen noe for å gå oppom Midtre Bølhøgda som jeg så elegant hadde sneiet forbi på vei til Store.
På vei ned fra Midtre skrådde jeg bratt ned til Flåtjønnglupen og videre opp slik at jeg kom opp på vestsiden av Søre Ramshøgda. Herfra var det fint å følge kanten over Søre og Midtre Ramshøgda og inn på den gode stien som fører opp mot Store Ramshøgda fra Ramshytta. Langs stien møtte jeg på flere folk, så dette er tydeligvis en populær topp å besøke i dette området. På toppen var det naturlig nok en fenomenal utsikt i alle retninger som kunne nytes fra en fint tilrettelagt rastested med levegger av stein like bortenfor toppvarden.
Jeg tok en real pause på toppen før jeg satte kursen tilbake mot bilen. Jeg svingte så vidt oppom Vesle Ramshøgda før jeg fortsatte stien helt ned til Ramshytta som ligger idyllisk til nord for Ramstjønnet. Herfra fulgte jeg grusveien bort til rv27 og videre sørover langs Muvatnet tilbake til bilen.
God sti oppover mot Søre Bølhøgda
Utsikt tilbake mot Muvatnet og Muen med p-plassen midt i bildet
Søre Bølhøgda 1258 moh
Utsikt mot ruta videre til Midtre og Nørdre Bølhøgda
Fra stigningen oppover mot Midtre Bølhøgda med tilbakeblikk til Søre Bølhøgda og Muen bak til venstre.