Hirisjøhøgdene og nabotopper i Stor-Elvdal og Ringebu (30.06.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Gluggen (1,340m) 30.06.2020
Gluggen V1 (1,306m) 30.06.2020
Gravskardshøgda (1,369m) 30.06.2020
Store Hirisjøhøgda (1,392m) 30.06.2020
Prestbuhøgda (1,336m) 30.06.2020
Storfjellet i Ringebu (1,415m) 30.06.2020
Storvola (1,435m) 30.06.2020
Jeg parkerte rett nord for det sørligste Åsdalstjernet og fulgte god sti oppover retning Store Hirisjøhøgda. Etter hvert tok jeg av stien og fulgte ryggen opp til Gluggen på 1340 moh. Fin utsikt tilbake mot Åsdalstjønna fra toppen. Herfra så jeg også store deler av ruta videre med unntak av Prestbuhøgda. Turen videre gikk over vesttoppen på Gluggen og opp i skaret mellom Gravskardhøgda og Store Hirisjøhøgda. Jeg tok turen oppom Gravskardhøgda først som var overraskende flat og steinete på toppen før jeg gikk tilbake igjen opp til den første av turens fire store mål, Store Hirisjøhøgda (1392 moh). Her ble det en lang og fin pause mens jeg funderte på når den første regnbygen ville komme. Været var temmelig lummert og ustabilt, og jeg så regnbyger nær sagt i alle retninger fra der jeg satt.
Turen videre fortsatte nordover langt ned i Brettingsdalen før jeg kunne starte på stigningen opp til Prestbuhøgda (1336 moh). Det ble en ganske seig etappe hvor jeg måtte ned og opp igjen litt over 300 høydemeter. Heldigvis var terrenget oversiktlig og lett å gå i, og en drøy time senere sto jeg på toppen av Prestbuhøgda. Grøtørhøgda fristet i nordvest, men den fikk bli besøkt en annen gang. Nå var det Storvola i øst som var neste mål og kursen ble satt direkte mot denne. Jeg kom helt opp til toppen før første regnbygen ble såpass innpåsliten at regndressen ble funnet frem. Selv denne bygen sneiet forbi, og dressen ble pakket ned igjen før jeg fortsatte mot Storfjellet. Jeg hadde tydeligvis valgt riktig turområde i dag! En del stein måtte forseres før siste toppen kunne hukes av. Også Storfjellet var flatt på toppen og jeg måtte litt ut mot kantene for å få den vide utsikten.
Nå gjaldt det bare å finne en fin rute ned til Brettingsdalen og brua over Stor-Hira. Dette gikk greit, selv om det ble litt vel mye kratt siste biten ned til seterveien nord for brua. Nå kom regnet sigende på, og jeg valgte å gå ut på hovedveien for ikke å bli for våt på beina. Turen ble så avsluttet med en noe trassig 5-km tur i regnvær oppover langs veien tilbake til bilen.
Fortoppen på Gluggen med fin utsikt sørover
Gluggen 1340 moh
Utsikt videre mot Store Hirisjøhøgda og med Storvola bak til høyre
Den flate toppen på Gravskardhøgda 1369 moh
Flott varde på Store Hirisjøhøgda
På vei ned fra Store Hirisjøhøgda retning Prestbuhøgda med Hirisjøen bak til venstre i bildet.
Fra toppen av Prestbuhøgda med tilbakeblikk mot Store Hirisjøhøgda
Fra skaret mellom Prestbuhøgda og Storvola. Fin utsikt mot Rondane og Store Sølnkletten til høyre.
Litt nærkontakt med regnbyger på toppen av Storvola
Storfjellet sett fra toppen av Storvola
Myrull på toppen av Storvola
Det er mye stein på vei opp mot Storfjellet