Søndre Fjellsjøhøgda og Årkjølen i Stange/Nord-Odal (29.06.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Søndre Fjellsjøhøgda (642m) 29.06.2020
Årkjølen (641m) 29.06.2020
Endelig skulle det lykkes å komme seg til Søndre Fjellsjøhøgda! Skulle ikke tro at dette var en topp som krevde mange forsøk, men de første gangene var jeg ikke klar over at dette var en topp som burde besøkes, og den siste gangen gikk jeg meg regelrett fast i vårsnøen og måtte snu på Årkjølen.
Denne gangen kjørte jeg helt inn til Romedalen p-plass som ligger rett nord for Søndre Fjellsjøhøgda. Herfra var det godt merket og skiltet opp til toppen. Romedal Almenning Turstilag (RAT) har lagt om stien slik at den nå går oppom Søndre Fjellsjøhøgda etter tips fra Otto og Inger Lise som de fleste her på siden kjenner til.
Toppen var behørlig utstyrt med flagg, benker og litt historie, mens den store utsikten manglet. Jeg fulgte stien videre frem til Årkjølen som ligger like ved, før jeg snudde og gikk samme vei tilbake.
Godt merkede turstier fra Romedalen p-plass
Fint myrområde nord for Søndre Fjellsjøhøgda
Søndre Fjellsjøhøgda 642,3 moh
Fin og blåmerket sti langs hele turen!
Tårnet på Årkjølen kommer til syne
Høydemessig har Årkjølen plutselig blitt en "lillebror" i området, men utsikten fra tårnet kan ikke Søndre Fjellsjøhøgda måle seg med!