Roadtrip sommer 2020 (11.07.2020)

Written by MathiasMikkelsen (Mathias Mikkelsen) GSM

Slådalen bomvei 11.07.2020
Norsk Tindesenter (25m) 11.07.2020

Sommerferie 2020

Planen i 2020 var å starte Norgesferien med Vinjerock, noe vi faktisk fikk billetter til også. Men Korona ville det annerledes, men Norgesferie ble det læll.

Dag 1 - Vågå
Avmarsj fra Oslo i retting Vågå. Fant en fin traktorvei ned mot elva som renner mellom Vågå og Otta som vi satt camp ved. Jeg rakk en kjapp fjelltur på kvelden for å bli kvitt litt rastløshet og å gå inn nye fjellsko.
Rudihøe og telting ved Ottaelva

Dag 2 Fannaråken
Turen gikk over Sognefjellet der brevandring og Fannaråkhytta. Vanligvis går folk fra Sognefjellshytta, men jeg hadde lest at det var mulig å parkere nærmere ved demningen. Vi var forberedt på jævlig vær, men det ble faktisk lite vind og kun litt snø på toppen. Første brevandring til dama.
Fannaråkhytta og brevandring

Dag 3 Bjorli
Våknet til små åpninger i skylaget på toppen av Fannaråki. Planen var egentlig å gå ned den skarpe ryggen mot Steindalsnosi, men grunnet mye snø og tidvis dårlig sikt, så ble vi heller med breførerlaget ned igjen. Fant Fabian (bilen vår) trygt ventende ved Sognefjellsveien igjen og kjørte ned igjen mot Lom. Vandret litt rundt i Lom med resten av østlandet, men bakeriet som dama gledet seg til mente jeg ikke var verdt en times venting.
Vi hadde jo egentlig booka overnatting på Patchellhytta om to netter, men grunnet mye bedre værmelding mot Åndalsnes så vente vi snuta den veien. Vi hadde behov for å tørke en del utstyr, så da ble det å søke ly på siste ledige hytte på Bjorli Camping. Tips, aldri overnatt der.

Dag 4 - Åndalsnes
Linket opp med kompis og fjellfører kvelden i forveien og kjørte sammen mot Åndalsnes. Han manglet Dronninga for å fullføre The seven Summits i Romsdalen, så heldig som jeg var fikk jeg enda en gang "gratis" føringstur mens dama gjorde klar telt på åndalsnes Camping.
Kongen og Dronninga

Dag 5 - Åndalsnes
Bispen er en av de mer vennlige turene med utgangspunkt fra Trollstigen. Det ble damas første fjelltopp der letteste rute krever klyving (grad 1).
Bispen

Dag 6 - Ålesund
Dro videre til Ålesund der det ventet bestilt hotellovernatting på oss. Ble anbefalt å dra oppom Aksla utsiktspunkt. Måtte selvsagt plukke høyeste topp på selve øya, så da tok vi like så greit å fulgte ryggen videre fra Aksla.
Ålesund

Dag 7 - Trondheim
Det var meldt drittvær hele nordvestlandet, så da dro vi heller hele veien til Trondheim og besøkte familie til dama på byåsen. Rakk en kjapp liten 100pf på veien.
Liten utsiktstopp på veien

Dag 8 - Til Selbu
Før vi kjørte til Selbu, rakk vi en liten tur i bymarka rundt vanna.
Byåsen

Dag 9 - Sommervollen
Fremme ved vakre sæterhytta til familien til dama. Hytta ligger i Ånvassdalen, langt under tregrensa, men da blir det heller rom for fine skogs/fisketurer i skogen.
Fisketur i Innbygda

Dag 11 - Innbygda