Store Blåmann fra Slettneset (20.07.2020)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Store Blåmann (1,044m) 20.07.2020

Dag 5-7 av sommerturen 2020.

Etter turer til Stetinden (Stádda), Jiehkkevárri (Jøkelfjellet) og Hamperokken de fire første dagene av uka vår i Nord-Norge, la vi vegen til vakre Kvaløya siste delen av oppholdet. Her fant vi en fin plass til lavvoen ved utløpet av Litlevatnet ved Grøtfjord.

Fin, men ikke akkurat insektsfri teltplass på Kvaløya

Spekket med kremtopper av alle vanskelighetsgrader lider man fort valgets kval (!) på Kvaløya, og vårt førstevalg falt på Store Blåmann. Som høyeste topp med merket sti til topps er den et utmerket mål i finvær, men også krevende og ikke tilrådelig i dårlig vær. Til det er det for mange bratte sva og muligheter for å ta feil vegvalg.

Vi startet fra parkeringsplassen ved hovedvegen kl. 10 i skikkelig finvær, og fikk som ventet en flott utsiktstur. Etter 3 ¼ timer inkl. to pauser stod vi ved den staselige toppvarden. Da var det skyer som kom og gikk, men bare mot Zappfetoppen (Hollenderan) vestenfor oss. Vi tok en god matpause ved varden, og de andre vurderte om de skulle gå videre til nabotoppen. Det endte med at to av oss gjorde et hederlig forsøk på dette, men de gav opp å komme ned fra Store Blåmann den vegen fordi de manglet tau og sikringsmidler.

Store Blåmann ruver høyt over oss allerede fra start ved hovedvegen
Godt tilrettelagt med informasjonstavle ved start
Store Blåmann og Orvasstinden flankerer Urdalen
3x50 på tur!
I fint driv mot Store Blåmann
Mot Orvasstinden
Matpause med utsikt over Kaldfjorden
Sva, snøfenner og blokkområder må vekselvis passeres...
...og det er også enkle klyvepartier
Mot nabotoppen Buren i sør
Fra oppunder toppen med utsikt over Kaldfjorden i retning Tromsø
Toppvarden på Store Blåmann i sikte!
Mot Orvatnet og Orvasstinden i nord
Mot Kaldfjorden
Mot Hollenderan i vest, hvor tåka kom og gikk
Fornøyde kamerater på toppen av Kvaløya!

Det kom noen regndråper på returen, men ikke verre enn at friksjonen på steiner og sva holdt seg godt. Vi var tilbake på parkeringsplassen etter 6 ½ fine timer på tur.

De to siste dagene av uka regnet i praksis bort, og med unntak av den ivrigste toppsamleren som fikk med seg Tromsdalstinden nest siste dag, benyttet vi andre tre disse dagene som turister i Tromsø. Dermed var en svært vellykket uke i Nord-Norge over, med fasit 6 topper og drøyt 6000 hm for tre av oss, og 8-10 topper og bortimot 9000 hm for fjerdemann. Det må i alle fall kunne kvalifisere til betegnelsen "aktiv ferie"!