Øksfjordjøkelen (19.07.2020)

Written by MetteH (Mette Haugrud) GSM

Ascents Øksfjordjøkelen (1,189m) 19.07.2020

Da var det klart for topp nr. 2, og da havnet vi på Øksfjordjøkelen. Litt ustabilt vær oppi her om dagen, som gjør det litt vanskelig å få solfylte toppturer. Var spådd overskya i Øksfjord, så da ble vi å ta den.

Kjørte til Øksfjord og tok ferje over til Tverrfjord. Kjørte innover veien på øya til vi kom til en liten mini shop. Der kjøpte vi oss en is, før vi dura på videre. Kom til en liten parkering, med en god sti på vei innover i dalen. Pakket sekken, tok på skoa, og marsjen var igang.
Stien var veldig godt tråkka, og landskapet var spesielt. Rå plass!

Gikk videre forbi et helt nydelig grønnfarget vann, fra isbreen. Helt magisk landskap her, med vannet og stupbratte tinder på hver side.
Fulgte dalen innover til vi kom til brearmen. Da koblet vi oss sammen med sele og tau, og fortsatte oppover. Er det en ting som bli meget kjedelig i lengden, så er det å gå på bre. Det som var mest spennende på hele bre etappen, må være at vi måtte gå over en sprekk. Det var sykt! Kjente det shaka bra i beina når vi måtte krysse den.
Alt gikk heldigvis i skjønneste orden, og vi gikk på, på de siste høydemeterene.

Blir liten i sånn mektig natur
Sprekker som kom godt til syne i isen

Etter 4,5 timer, var vi omsider på toppen, og fant varden på det høyeste punktet i hele Finnmark.

Brukte 7,5 timer totalt på turen.

Ikke en øy!

Written by Kaare_70 06.02.2022 13:47

Hei, ser at dere valgte samme fine oppgang som oss på denne fine turen. En funfact er at de tre jøklene her ute ikke ligger på en øy, som du skriver, men på en halvøy. Bare studer kartet!