Klyverute på vestveggen på Strandfjellet (19.07.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Tavlåveien (13m)
Ascents Strandfjellet (406m) 19.07.2020

For ti år siden forsøkte jeg å finne en rute opp på vestsiden av Strandfjellet, men måtte gi opp. Nå var tiden kommet for å prøve på nytt. Jeg har ikke klatreutstyr så jeg måtte finne en klyverute for å komme meg opp. Jeg forsøkte på forskjellige plasser, men til slutt ble det så bratt at det måtte klatring til. Jeg holdt på å gi opp etter flere forsøk, men oppe i ei renne med en bekk i, som endte i en stupbratt vegg gikk det av en renne til venstre som jeg forsøkte meg på. Her kom jeg opp med en del bratt klyving, men det var en del busker og trær som jeg fikk trygge tak på. Etter at jeg var ferdig med klyvingen og kunne gå oppreist igjen, var det det en del stein og kratt, men til slutt var det fine bergflater opp til toppen. På toppen er det en trimkasse fra Naturperler i Namsos. Et meget flott fjellområde med snaufjell og mange små tjønner. På tur ned ville jeg prøve å komme ned i ei steinur som går nedenfor stupet. Her har det gått flere ras, men steinene var dekt med mose. Den grønne mosen var grei å gå på, men reinmosen var svært glatt. Det var rast ut både stein og trær, men det er lenge siden. Nedenfor steinrøysa var det også gått et lite leirras, og vinden hadde herjet med trærne som lå hulter til bulter nedover. Den ruta jeg valgte i dag vil jeg kun anbefale til spesielt interesserte.

Strandfjellet. Klyveruta til høyre på fjellet, rasurda til venstre
Utsikt mot Namsos med to bybroer
Namsos Airport
Terrenget etter klyvingen
Til slutt var det fine snauflater å gå etter
Trimkasse fra Naturperler i Namsos på toppen av Strandfjellet
Flott utsikt fra trimkassen
Fra nedstigningen gjennom steinurda.
Steinurda langs stupkanten på Strandfjellet
Her har naturen felt trærne selv.