Stabben og Stortinden (19.07.2020)

Written by Kisu_87 (Christoffer Hansen) GSM

Ascents Stabben (777m) 19.07.2020
Stortinden (866m) 19.07.2020

Legger inn en liten beskrivelse på Stabben da det ikke finnes enda.

Gå sti som til Stortinden, traverser mot Stabben når du kommer til ryggen på ca 620 m på noen tydelige stier frem til du passerer en tydelig kløft og litt luftigere parti du må rundt.

Derfra bratt gress opp til skaret ca 720 m mellom toppen og høydekote litt nord for toppen.
klyving/klatring med start ca 20 meter nedenfor ryggen med noen opptak og et lite parti som fint kan gås med tau, ikke nødvendig med mange sikringer.

Klarte oss fint uten rapell ned, var lett å nedklatre det som var gått opp.
Vi gikk dette løpende.

Vi parkerte rett foran Stabben og gikk ganske direkte over Ura i bunn og opp masse bratte gress og steinrenner for å finne "letteste vei opp".
Sett i ettertid hadde det vært mye bedre å parkert ved fabrikken på ramberg og fulgt samme vei som mot Stortinden med travers som beskrevet over, mye mindre klyving og utsatte partier ved å ta den varianten.

GPS spor kommer over ferien.