Lauvmarkåsen (06.06.2012)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Characteristic Bike trip
Ascents Eikekollen (261m) 06.06.2012

Bamble pf 100 topp. Turfølge: Sniff:) Bivånere: Hauk, og FLOTT!!!!!

Parkerte ved hovedveien. Grei sykkeltur opp til parkeringsplass/snuplass rett under toppen av åsen. Fin vei inn. Opp til toppen en vei og ned en annen. For å se hva som funket best. Ingen av dem var særlig mye i bruk, siden det ikke var noe motorvei opp til toppen, snarere tvert imot. Dyretråkk er vel mer passende. Men! Tenker jeg setter pengene på veien vi brukte opp, og ikke veien ned!

Etter å ha kommet opp kunne vi ikke registrere noe flott på hverken eier eller bikkje. Og vanligvis er ratio mellom flott funn på med og Sniff 1:10. Finner jeg 10 på Sniff har jeg som regel en på meg. Men NÅ: Når vi kom ned til parkeringen rett nedenfor toppen, dvs bare ett par hunder meter, kunne jeg registrere 27 stk på meg, og Sniff..... ja jeg driver å plukker ennå......grrrr jævla dritt kryp!!!

Vel vel, oppe ved siden av topp punktet er det ikke så dårlig utsikt. Faktisk ganske bra mot vest og sør. En ser jomfruland i det fjerne, og sikkert Danmark også om en bruker kikkert;) Og når det gjelder flott... ja de har vi tatt med oss, så det er sikkert ikke noe å bry seg om!

Missing title

Written by siroho 07.06.2012 00:01

Flåttproblemet i Porsgrunn og Bamble er en av grunnene til at jeg ikke går på tur i det området om sommeren. Bedre å komme seg høyere til fjells.

Sv:

Written by 19topper 07.06.2012 07:01

Skjønner deg godt! Det er noe jeg tenker ofte på. Jeg synes at bl.a storgodseiernes (f.eks løvenskjold og fritzøe) kunne tatt ut flere dyr, siden allt hjortevilt (Elg hjort rådyr) øker kraftig her i landet. Men det er sikkert ikke lett når de tjener så mye penger på dem. Fru fritzøe i Larvik er Norges største private skogeiere ( nesten like stor som staten!) tjener fortsatt mer på elgjakt en på skogen!!!!! Det sier litt. Men jeg tenker at når hjorteflua kommer inn i hagene til folk, så kommer det vel noen krav om redusering av bestanden, fordi den ser og føler du. Flotten er i hagene våre allerede, men folk ser den ikke like godt. Og når jeg først er i gang: kysthospitalet i Stavern har en alarmerende økning av folk med nerveskader pga flott båren sykdom. Og er legenes største bekymring der! Og den bekymringen er uttalt ved andre rehabiliterings sykehus også. Men men, prøv å få politikere til å ta fatt i dette. Ingen går jo i skogen!