Seilandstuva - Øytopp (18.07.2020)

Written by MetteH (Mette Haugrud) GSM

Ascents Seilandstuva (1,078m) 18.07.2020

Da var årets sommerferie i gang, og den begynte i år på Seiland, en øy utenfor Hammerfest. Her var det Seilandstuva som var målet, på 1078 moh.
Reiste mot Alta og videre ut til Storekorsnes. På turen oppover prøvde vi å få tak i båtskyss, men uten stort hell. Da besluttet vi å reise ytters mot havnen, og forhøre oss litt om noen ville skysse oss ut til øya for noen litt større lapper.

Der møtte vi på en veldig hyggelig finnmarking som hadde en liten båt og behjelpelig datter, som kunne skysse oss ut på øya for et par tusen kroner.
Det takket vi selfølgelig ja til!

Fylte opp båten med både bagasje og folk, og før vi visste ordet av det var vi på vei utover. Brukte ca. 30-40 minutter ut. Var på øya ca. 18.00. Fant oss en flott teltplass, hvor vi telta over natta.

Etter å ha kjørt så mange mil og sittet så mange timer i en bil, med ikke akkurat de beste setene, uten store søvnen, var det helt magisk å få nesten 13 timers søvn iløpet av natten. Våknet et par ganger pga. ordentlig ruskevær med mye regn og mye vind, men ellers sov jeg som en stein.

Når vi endelig kom oss opp og fekk strekt på både armer og bein, var det bare å pakke sekken, og begynne oppover de bratte bakkene.

Været bedret seg også litt utover formiddagen.

Fulgte kart oppover fjellet. Meget bratt enkelte steder, men jevnet seg mer jo lengre opp bi kom. Etter ca. 4 timer var vi på toppen, og jeg kunne krysse av en ny øytopp på lista mi.

Rusletur nedover igjen, i flott sol!
En super tur!

Hadde avtalt med hun som skyssa oss ut at hun skulle hente oss igjen kl. 18:15 på kvelden. Vi pakket sammen sakene våres og beveget oss ned mot vannet. Etter litt mye venting fikk vi beskjed om at det var litt store bølger på havet, så hun måtte snu halvveis. Men hun ordnet opp og fikk bestefaren til å ta fiskebåten ut på vannet og kom innover og hentet oss.
Vi betalte litt ekstra for at det ble en del mer styr enn planlagt, men hun tok det heldigvis med et smil.

Venter på skyssen til fastlandet.

Har virkelig fått erfare hvor hyggelige, gavmilde og imøtekommende folk oppi nord er, og om ikke alt det hyggelige vi allerede hadde erfart skulle være nok, så fikk vi overnatte på en eldre skole over natten, for 80 kr. pr pers. Betalte også for litt mat så vi kunne lage oss et bedre måltid på kvelden også.
Dette var det bestefaren som tilbydde oss.
Der fikk vi tatt oss en god dusj og gjort litt ompakkinger, så det var helt gull!

Helt superhyggelige folk oppi her!