Namsos Kommune`s sørligste punkt (Torsvarden) (18.07.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Sør-Furudal (212m)
Ascents Furudalshøgda (368m) 18.07.2020
Søndagsheia (460m) 18.07.2020
Visits of other PBEs Torsvarden (451m) 18.07.2020

Prosjektet i dag var å besøke nye Namsos Kommunes`s sørligste punkt. Namsos Kommune har blitt svært stor med 178 pf100 topper. Fra nordligste punkt ute i vannet på Finnpertjønna til sørligste punkt på Torsvarden er det 100 kilometer i luftlinje. Torsvarden er en grensevarde for kommunene Namsos. Steinkjer og Åfjord. Torsvarden ligger 1,7 km. SØ for Finnvollheia og 800 meter vest for Torsvatnet.
Jeg kjørte etter vei 715 (Osenvegen) til skilt på venstre side mot Furudalen/Langvassheimen
Her er sms bom med kr 70. Ca 14 kilometer inn til veiens ende i Sør-Furudal.
Det er gode parkeringsmuligheter her. Like etter veislutt går det ei bru over Sørfuruelva. Herfra er det flott fjellterreng inn mot kommunetoppen Finnvollheia. Men jeg hadde et annet mål og fulgte myrene nedover Esplingdalen. Fra vann Nordesplingen gikk jeg mot Pf100 toppen Søndagsheia på 460 moh. Denne er oppgitt med feil høyde på peakbook med 560 moh. Her traff jeg to turgåere som hadde kommet opp fra Holden. Hadde en trivelig prat med dem her. Jeg fortsatte ned til østsiden av Torsvatnet og gikk på nordsiden av vannet mot Torsvarden. Det er bygd en flott varde på dette grensepunktet som har fått et godkjent navn i kartverket. På returen valgte jeg å gå på fjellpartiet mot Tverrelva, og gikk gradvis ned mot Esplingdalen og Sørfuruelva. Ved parkeringa gikk jeg opp til peakbooktopp nummer to i dag (Furudalshøgda.) Dette ble en omkrok på tre kilometer. Nå har jeg besøkt Namsos Kommune`s vestligste, østligste og sørligste punkt. Jeg har ikke vært på nordligste punkt. Her må man bruke ski på vinteren eller gummibåt på sommeren.

Parkerte i Sørfurudal ved denne hytta
Brua over Sørfuruelva
Flott myrterreng i Esplingdalen
Nordesplingen
Utsikt fra Søndagsheia mot Torsvatnet
Utsikt fra Søndagsheia mot Holden
En rask lunch på toppen av Søndagsheia
Namsos kommune`s sørligste punkt på Torsvarden. Finnvollheia bak.
Torsvarden (Sølligste punkt i Namsos Kommune) med Torsvatnet bak
Liten vassføring på tur opp mot fjellet
Et lite vann øst for Finnvollheia
Toppen av Furudalshøgda
Kraftig regn fra Furudalsvatnet de siste to kilometerne av turen. (Sol i 24 av 26 kilometer)