Kommunetopp i Siljan (16.07.2020)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Ascents Øst for Nordre Bølene (649m) 16.07.2020

Bølete topptur

Nå har vi snakka om denne kommunetoppen i Siljan i sikkert et par år, så var vel kanskje på tide å gjøre noe mer enn å snakke om den! Har på alle mulige slags måter prøvd å få låst opp bommene enten i Luksefjell eller Grorud, men ikke fått til det. Det var derfor bare å ta beina fatt på en 16 km lang gåtur, hvorav 12 km var på grusvei! Ikke nok med at det var grusvei, men den grusveien gikk i oppover og nedoverbakker mer eller mindre hele veien. Ikke rart det blir en del høydemeter da!

Gikk ganske greit innover og etter drøye timen stilte jeg kompasskursen og vi tok av sted innover skauen. Hadde lest noen turbeskrivelser derfra fra før, så hadde sånn ca peil på hvor vi skulle gå inn. Valgte å gå inn ved en gul påle og så stedvis merking her og der med knytta snorer på trærne i både hvit og blått, og i gult. Denne merkinga mista vi ganske snart, men fulgte kompass opp ei bratt li. Mye fuktighet både i form av bekker og myrer. Måtte krysse et par myrer faktisk også for å komme oss opp. Med tanke på dårlig kompasskunnskap, så traff jeg overraskende bra. Og Rune hadde lasta ned kartet også, så vi hadde ikke noen store problemer med å finne fram til tross for mye tett skog og varierende terreng. Det eneste var at det var gørrtungt terreng å gå i, med mye fuktig underlag, høyt gress, høy lyng etc! Ikke lett når man er 1.64 over bakken, for da blir det mye høye kneløft gitt!

Fant fram gitt!
Toppselfie på Øst for Nordre Bølene :)
Litt utsikt og noen hadde satt opp et norsk flagg til og med!
Koselig sted på veien, så vi tok oppfordringa og tok 5 minutter hvile :)
Mye morsomt å se på tur!
Myrblomst av noe slag :)
Finn et strå...
Søt liten sak som solet seg <3
Prestekrager
Elsker, elsker ikke, elsker <3

Hadde endelig børsta litt støv av kameraet og macroobjektivet og tok det med på tur, så da ble det brukt litt tid på det også underveis. Mest blomster og sånt jeg fant underveis. En liten firfirsle eller noe også ble foreviget, men her klarte jeg å tråkke langt nedi et hull mellom noen steiner og skremte den bort før jeg fikk tatt masse bilder av den dessverre :(

Dette var en forholdsvis kjedelig tur kan man si, med alt for mye grusvei som er tungt å gå på i lengda. Men da kan vi ihvertfall krysse av kommunetoppen i Siljan også, så slipper vi å gruble noe mer på den!