Storelifjellet (17.07.2020)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point På heia v/ Valle (677m)
Ascents Storelifjellet (847m) 17.07.2020 15:12

Etter beinstrekken ved Månafossen kjørte vi videre til Valle, der gutta ville ta ei fotballøkt. Ved en kjapp kikk på kartet fant jeg ut Storelifjellet kunne være en passende PF100-topp i gråværet. Kjørte opp på heia ved Berg med tanker om å finne den avmerka stien innover Hyllesdalen til foten av fjellet. Det viste seg å være et blindspor. Mens vi leita etter stien møtte vi på en hytteeier, som kunne gi oss noen gode tips.
På grunnlag av det fant vi fram til ei hytte med uthus (rett nord for navnet Sjølvskotet på kartet), siste del på god sti. Heifra fulgte vi det naturlige draget gjennom skogen, en svak sti kunne følges til vi kom opp på ei flat myr full av myrull. Herifra gikk det greit å finne ei åpen linje gjennom skogen mot toppen.
Ned igjen fulgte vi samme vei til nevnte hytte, hvorifra vi tok stien tilbake til veien. Returruta vår kan anbefales som rute til toppen. Myrlendt terreng.

Halveis til toppen. Myr med myrull.

Åpent berg like under toppunktet. Utsikt mot Hyllesdalen.

Ny topp i boks.

Her kom stien (t.h.) ut på veien igjen.