Skarfjell - Innerdalen (15.07.2020)

Written by JohnSolb (John Solbakk)

Ascents Skarfjellet (1,790m) 15.07.2020

Skarfjell - Innerdalen

Turen gikk fra parkeringen i Nerdalen, samme sted som du parkerer før Innerdalen/Renndølsetra.
Hold høyre 100m etter gårdstunet i retning Grasdalen. Hold til venstre på vegen ved jordet.

Etter gårdstunet, vei ut på slette, hold venstre på veiskille ved furu og følg skogkanten til bru nr 1. Bru nr 2 følger noen hundre m senere ved å følge hovedstien.

Kryss bro over Ulvåa, følg sti videre og kryss bro over Gresja.
Grei stigning inn mot Wirumsetra.

Ura sett ovenfra ned mot W setra. Her er vi ca 100 m nedenfor  skjæret, åpningen ved foten av fjellet.
Ura sett ovenfra ned mot W setra. Her er vi ca 100 m nedenfor skjæret, åpningen ved foten av fjellet.

De fleste tar her sikte på midterste ura i retning pinnaklene.
Alternativt: gå litt lengre inn, hold mot venstre i første stiskille og sikt på en av to
mose og lyngkledde morener som går opp mot foten av fjellet på sørsiden av steinurene.
Hold så venstre til du kommer til skaret hvir du igjen ser rett på pinnaklene.
Samme veivalg kan gjøres også på vei ned hvis uta føles utrygg.
Du passerer nå foten av fjellet og inn i nytt skar/ur.
Hold til høyre i enden av ny ur/kjegle når du igjen møter fast fjell og ta sikte på skaret sør (ovenfor)for pinnaklen til høyre.
Stor ur/stein før foten av pinnaklen.

Bilde tatt et stykke ovenfor pinakkelen. Sikt på foten av denne, oversiden mot sør.

Gå noen få høydemeter ned på en moserand rett etter skaret og du kommer inn i løs ur rett opp mot sør.
På våren ligger det snø her. Vær forsiktig når du går av/inn på snøfonner, spesielt ved fast berg eller stor stein.
Gå opp ura, eller på snøen hvis denne er trygg og du kommer gjennom et smalere skjær hvor veien videre heller svakt mot høyre.

Her følges ryggen på snøfonn, etter trangere skar hell mot høyre og funn moserand og fast fjell der du ser det er trygt å gå videre

Gå ut av ura eller snøen når du ser finere fjell/ur til høyre og du ser veien videre mer klart for deg.
Du kommer nå opp på ryggen og kan gå videre og inn i siste bakken.
Hold litt til venstre da "stien" kan skimtes her i form av knust grus.
Litt lengre opp vil du kunne skimte små varder her og der.
Løs og ekkel ur siste metrene før det flater ut og panoramaet åpenbarer seg.